FANDOM

Shire4

Zielone Pogórze (graf. Mithgaraf)

Zielone Pogórze – nazwa niewielkich gór położonych w południowej części Shire.

Geografia Edytuj

Wzniesienia te rozciągały się od Zachodniej Ćwiartki, przez Ćwiartkę Południową, aż do Ćwiartki Wschodniej. Z Zielonego Pogórza wypływała Rzeka Graniczna, a możliwe jest, że swoje źródło miała tam też Słupianka. Na tym terenie znajdował się jeden z regionów Shire'u, to znaczy Tukon. Miejscowości, które znajdowały się na Zielonym Pogórzu, to między innymi: Tukowa Skarpa oraz Igielniczka. Ponadto, położone tam były Wielkie Smajale. Możliwe też jest, że znajdowała się tam miejscowość Białe Źródło. Pagórkowatość terenu świadczy o tym, że hobbici mieszkali tam w tradycyjnych hobbickich smajalach.

Historia Edytuj

Na początku Wojny o Pierścień, gdy Frodo wraz z Samem oraz Pippinem wyruszali w podróż z Bag End do Ustroni, przechodzili właśnie przez Zielone Pogórze, by uniknąć drogi pilnowanej przez Czarnych Jeźdźców.

Etymologia Edytuj

W oryginale Tolkien do oddania nazw tych gór użył nazwy „Green Hill Country”. Słowo „Green” oznacza „zielony”, drugie słowo „Hill” tłumaczy się jako „wzgórze”, „pagórek”. Natomiast słowo „Country” oznacza „wiejski” lub odnosi się do słowa „prowincja”.

Shire

Tukland Tukowa Skarpa • Tukon • Wielkie Smajale • Withwell