Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Wyprawa Balina

2740stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Balin2.jpg

Balin - organizator wyprawy

Wyprawa Balina – ekspedycja krasoludów z Ereboru z Balinem na czele, mająca na celu ponowne skolonizowanie Morii.

Historia Edytuj

Tło Edytuj

Mimo, że wśród krasnoludów z Ereboru panował spokój, a członkowie miasta pod Samotną Górą stali się znowu zamożni, cały czas tęsknili za bogactwami Morii. Ponadto, krasnoludowie wzrośli na sile i posiadali prawa do panowania nad kopalniami. Dain Żelazna Stopa nie był zwolennikiem wyprawy, lecz pozwolił Balinowi, aby zorganizował wyprawę do Morii, w celu jej ponownego skolonizowania. Głównym celem tej ekspedycji była chęć odzyskania skarbów Morii oraz odnalezienia jednego z Pierścieni Władzy, który jak sądzono, został przez Thróra zgubiony przy wejściu do Morii.

Wyprawa Edytuj

Ekspedycja krasnoludów miała miejsce w 2989 TE. Gdy jej członkowie przybyli pod Morię, okazało się, że jest ona licznie zamieszkana przez orków. W czasie pierwszej bitwy zginął ich wódz, ale śmierć poniósł również jego pogromca Flói. Krasnoludowie szli wgłąb Morii od strony bramy wschodniej, aż doszli do Sali Mazarbul, gdzie Balin ogłosił się Panem Morii. Przez pięć lat jego kolonia rozrastała się. Między innymi w tym czasie wysłali wiadomość do krasnoludów z Ereboru, mówiącą, że udało im się opanować Morię. Potem udało odnaleźć im się wiele dawnych skarbów, takich jak topór Durina oraz ponownie odkryć złoża mithrilu.

Upadek Edytuj

Sytuacja odmieniła się w roku 2994 TE, gdy Balin został śmiertelnie postrzelony przez orka. Krasnoludowie po krótkiej potyczce uratowali ciało Balina, jednak ostatecznie ponownie wycofały się wgłąb kopalni, zamykając za sobą wschodnią bramę do Morii. Orkowie zaczęli napierać na krasnoludów od strony mostu Khazad-dum. Tam w bitwie polegli Loni, Frár i Náli. Óin zdecydował aby wycofać się z Morii i chciał ją opuścić zachodnią bramą, jednak za nią zginął zabity przez Czatownika. Niedobitki na czele z Orim udały się do Sali Mazarbul, gdzie pochowano Balina. Ori napisał tam jeszcze kilka ostatnich stron w księdze Mazarbul, a następnie pozostali krasnoludowie zostali wybici przez orków.

Po upadku Edytuj

Krasnoludowie z Ereboru nie otrzymywały informacji z kolonii przez 25 lat. Dlatego Dain Żelazna stopa zdecydował się wysłać Glóina z Gimlim w celu uzyskania informacji o sytuacji w Morii. Ostatecznie informacje uzyskał Gimli, które po przejściu przez Morię, poznał faktyczny stan sytuacji.

Członkowie wyprawy Balina
Balin • Óin • Ori • Náli • Frár • Lóni • Flói

Więcej w Fandom

Losowa wiki