Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Wschodnia Ćwiartka

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Wschodnia Ćwiartka
Moczary.jpg
Wyobrażenie Wschodniej Ćwiartki
Lokalizacja Shire
Data powstania Po 1601 TE
Mieszkańcy Hobbici, Stoorowie
Oryginalna nazwa Eastfarthing

Wschodnia Ćwiartka – jedna z podstawowych jednostek administracyjnych w Shire.

GeografiaEdytuj

Ćwiartka Wschodnia była najmniejszą ze wszystkich ćwiartek, ale za to gęsto zaludniona. Ilością mieszkańców ustępowała tylko Ćwiartce Zachodniej.

GraniceEdytuj

Wschodnią granicę tworzyła Brandywina, a południową Rzeka Graniczna. Północna granica mieściła się za Wzgórzami Scary. Natomiast zachodnia przecinała Zielnone Pogórze i miała miejsce styku z Zachodnią i Południową Ćwiartką w miejscu Kamienia Trzech Ćwiartek.

KomunikacjaEdytuj

Region ten był dobrze rozwinięty komunikacyjnie. Od głównej drogi, Wielkiego Gościńca Wschodniego, odchodziły dwie drogi na północ, które umożliwiały dotarcie do Wzgórz Scary jak również do Północnej Ćwiartki. Ponadto, znajdowały się na nich dwa przejścia przez rzekę Wodę. Na południe odchodziła główna droga Moczarów, Causeway, która ciągnęła się wzdłuż Brandywiny. W miejscowości słupki odbijała od niej droga w kierunku Tukonu.

MiejscowościEdytuj

We Wschodniej Ćwiartce znajdowało się dziesięć znanych hobbickich osad. Cztery z nich znajdowały się nieopodal Wzgórz Scary, a mianowicie były to:Borsucze Jamy, Dwaling,Kamieniołom, Scary. Białe Bruzdy oraz Żabia Łąka znajdowały się między rzeką Wodą a Wielkim Gościńcem Wschodnim. Na Moczarach położone były takie miejscowości jak Bamfurlong, Kotlinka, Łozina, Słupki oraz Wierzbina. Pomiędzy Wschodnim Gościńcem a Moczarami znajdowało się Yale i Leśny Dwór.

RzekiEdytuj

Ze względu na bliskość potężnej rzeki i równe, opadające w kierunku wschodnim, ułożenie terenu, występowało tam kilka rzek, które były dopływami Brandywiny. Płynęły przez nią takie rzeki jak Ostowy Potok, Rzeka Graniczna na południu, Słupianka przez centrum Moczarów oraz Woda, nieopodal Wielkiego Gościńca Wschodniego.

ZalesienieEdytuj

Ćwiartka Wschodnia nie była mocno zalesiona, ze względu na to, że duża część nizinnych obszarów była wykorzystywana rolniczo, szczególnie na Moczarach i wzdłuż rzeki Wody, gdzie występowały żyzne gleby aluwialne. Jedyny większy las znajdował się przy Zielonym Pogórzy i nazywał się Leśnym Zakątkiem.

HistoriaEdytuj

Wschodnia Ćwiartka była jednym z najdawniej zamieszkanych terytoriów Shire, ze względu na bliskość mostu na Brandywinie, którym hobbici mieli się opiekować.

W roku 1979 TE został wybrany pierwszy than, pochodzący ze Wschodniej Ćwiartki, Bukka z Moczarów.

W roku 2340 TE, Wschodnia Ćwiartka, a dokładniej Moczary, została opuszczone przez Gorhendada Oldbucka, który przeprawił się za Brandywinę do Buckladnu i został Dziedzicem Bucklandu.

Podczas Wojny o Pierścień przez Wschodnią Ćwiartkę wędrował Frodo Baggins, który nie chciał podróżować głównym gościńcem, ze strachu przed czarnymi jeźdźcami. Między innymi, dlatego przeszli obok farmę Maggota. Opuścili ten region odpływając Promem Bucklebury w stronę Bucklandu.

W północnej części Wschodniej Ćwiartki, a mianowicie we Wzgórzach Scary chronili się hobbici, którzy nie chcieli podporządkować się zmianom, wprowadzanych w czasie Wojny o Pierścień przez Sarumana, który chciał opanować Shire.

EtymologiaEdytuj

W oryginale Tolkien do oddania nazwy tego regionu użył wyrażenia Eastfarthing. Jest ono dwuczłonowe, a jego pierwsza część east- oznacza 'wschód' i odnosi się do geograficznego położenia tego miejsca w Shire. Drugi człon tego wyrażenia -farthing, został opracowany przez Tolkiena, który przerobił słowo thirdings, oznaczające  'jedną z trzech jednostek administracyjnych danego regionu' i dostosował je do czteroczęściowej struktury Shire.

Shire

Tukon Tukowa Skarpa • Wielkie Smajale • Withwell

Więcej z Fandomu

Losowa wiki