FANDOM

Wojna krasnoludów z orkami – kilkuletni konflikt zbrojny pomiędzy krasnoludami a orkami z Gór Mglistych.

Przyczyny Edytuj

Król Thrór postanowił wejść do Morii, przekonany, iż nie ma już tam wroga. Udał się wraz z przyjacielem Nárem. Gdy dotarli na miejsce, Thrór wszedł do środka. Po kilku dniach wyrzucono jego głowę. Została ścięta przez przywódcę orków, Azoga. Wetknął do ust sakwę z monetami na znak zniewagi. Resztę ciała kazał poćwiartować i rzucić ptakom na pożarcie. Zrozpaczony Nàr powiadomił pobratymców, którzy zażądali zemsty za śmierć króla.

Przebieg Edytuj

Krasnoludowie rozpoczęli zbrojenia już w 2790 roku, lecz minęły dopiero trzy lata, nim wszystkie siedem rodów odpowiedziało na wezwanie. Większość bitew toczono pod ziemią w Górach Mglistych, ponieważ tam mieściły się twierdze orków. Krasnoludy przeszukiwały najgłębsze zakamarki gór w poszukiwaniu Azoga.

Decydującym momentem wojny była Bitwa w dolinie Azanulbizar w 2799 roku. Zginęło tam zarówno wielu krasnoludów jak i orków. Poległ również sam Azog zabity przez Dáina, a jego śmierć zakończyła konflikt.

Skutki Edytuj

  • Potęga orków z gór została zachwiana.
  • Siedem rodów krasnoludzkich rozdzieliło się ponownie.