FANDOM

Woda – główna rzeka Shire, płynąca z zachodu na wschód. Jest dopływem Brandywiny[1].

GeografiaEdytuj

Woda brała swoje źródło na północy-zachód od miejscowości Świerkowy Dwór. W tej miejscowości nad rzeką został wybudowany most. Za Świerkowym Dworem w dalszej, dolinnej części Shire, tworzyła Bagnisko. Następnie płynęła przez Hobbiton[1], gdzie po północnej stronie rzeki znajdował się młyn wodny Sandymana[2]. W tej miejscowości najpewniej znajdował się również kolejny most, którym można było przekroczyć rzekę. W okolicach miejscowości Nad Wodą wpadała do niej inna rzeka z północy i w miejscu łączenia się tych rzek powstał Staw nad Wodą. Od tego miejsca płynęła równoległa z Wielkim Gościńcem Wschodnim. We Wschodniej Ćwiartce istniały dwa mosty które przechodziły nad Wodą, pierwszy przed Żabią Łąką, natomiast drugi przy Bystrym Brodzie. Wpadała do Brandywiny nieco na północ od Mostu na Brandywinie[1].

Historia Edytuj

3 listopada 3019 roku Trzeciej Ery niedaleko tej rzeki rozegrała się Bitwa nad Wodą[2].

EtymologiaEdytuj

W oryginale Tolkien do oddania nazwy tej miejscowości użył słowa „The Water”, co w bezpośrednim tłumaczeniu na język polski oddaje się jako „woda”.

Shire

Tukland Tukowa Skarpa • Tukon • Wielkie Smajale • Withwell

Przypisy