Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Wielki Goblin

2740stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Wielki Goblin (czyli Wielki Ork) (? - 2941 TE) – nieznany z imienia przywódca orków z Gór Mglistych, zamieszkujących podziemia Wysokiej Przełęczy[1].

Biografia Edytuj

Wyprawa do Ereboru Edytuj

W 2941 roku jego poddani pojmali uczestników wyprawy Thorina Dębowej Tarczy. Wielki Goblin rozpoczął przesłuchiwanie swych więźniów, pytając podróżnych o ich intencje, oraz podejrzewając ich o szpiegostwo i przyjaźnienie się z elfami. Kiedy jeden z jego strażników pokazał mu miecz Thorina, Orcrist, Wielki Goblin rozpoznał słynnego "Pogromcę Orków" i zeskoczywszy ze swojego siedziska, popędził w stronę Thorina. W tym momencie dzięki swej mocy Gandalf uwolnił krasnoludów zadawszy Wielkiemu Goblinowi śmierć, z pomocą Glamdringa[2].

Następstwa Edytuj

Wściekli poddani Wielkiego Goblina rzucili się w pościg za Kompanią Thorina, domagając się zemsty za śmierć swego władcy. Gandalf wyprowadził krasnoludów z jaskiń po kilku dniach, lecz orkowie nadal nie ustępowali. Ścigali Kompanię aż do stoków Gór Mglistych, gdzie krasnoludowie uciekli im uratowani przez Wielkie Orły. Gobliny na tym jednak nie poprzestały. Wysyłali swoje patrole w okolice ziem Beorningów, aby wytropić zabójców swojego władcy i wymierzyć im karę[3]. Rozpoczęli również zbroić się i szykować do wojny. Na wielkiej górze Gundabad zorganizowali zebranie i postanowili ruszyć na południe, kiedy do ich uszu dotarły wieści o śmierci smoka Smauga. Chcąc zagarnąć niepilnowane skarby Ereboru, ruszyli pod wodzą Bolga, syna Azoga w dużej liczbie pod Samotną Górę, gdzie stoczyli z Wolnymi Ludami Bitwę Pięciu Armii[4].

Charakterystyka Edytuj

Wielki goblin opisany jest jako ork z wielką głową, zasiadający na płaskim kamieniu w ciemnym kącie wielkiej sali w podziemiach orków w wysokiej przełęczy. Jego gwardię przyboczną stanowiło ok. trzydziestu żołnierzy, zbrojnych w topory i krzywe szable. Był znany także poza swą siedzibą, gdyż Beornowi tytuł ten nie był obcy, a wieść o śmierci Wielkiego Goblina bardzo go ucieszyła.

Kreacja w adaptacjach Edytuj

Greatgoblin.jpg

Wielki Goblin w adaptacji z 1977 roku

The Hobbit (1977) Edytuj

Głosu Wielkiemu Goblinowi użyczył aktor John Stephenson

Hobbit: Niezwykła podróż (2012) Edytuj

W rolę Wielkiego Goblina wcielił się aktor Barry Humphries.

Wielki Goblin, znany jest w filmie jako Król Goblinów i dowodzi plemieniem goblinów, którzy są odrębnym rodzajem istot. Jest to spore odstępstwo od powieści Tolkiena, gdzie orkowie i gobliny to oznaczają tą samą rasę. Wielki Goblin jest w filmie zainteresowany nagrodą, jaką wyznaczył za głowę Thorina Dębowej Tarczy Azog Plugawy.

Przypisy

Więcej w Fandom

Losowa wiki