Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Westron

2740stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Westron lub Wspólna Mowa (wes. Adûni lub Sôval Phârë, sin. Annúnaid lub Falathren [język wybrzeża]) uniwersalny język Śródziemia.

Źródłem Westronu był język ludzi Númenoru, Adûnaic. Początkowo używano go na wybrzeżach Śródziemia, gdzie osiedlili się Númenorejczycy. Stąd rozciągnął się na wschód. Używany przez hobbitów, ludzi i krasnoludów, a znany przez elfów i Rohirrimów. W tym języku można było się także porozumieć z wieloma dzikimi plemionami, lecz był on wtedy mocno okaleczony. Język ten używany w Gondorze był szlachetniejszy, natomiast hobbici mówili do wszystkich na "ty" wzbudzając tym wśród innych powszechne zdumienie. Odmianami Westronu były: język ludzi północy, rohirricki a także dialekt hobbicki.

Z powodu przetłumaczenia na angielski znanych jest niewiele oryginalnych słów z tego języka[1] Np. Frodo Baggins brzmiało w Westronie Mauro Labingi.

Zobacz: Słownik Westronu

CiekawostkiEdytuj

  • Czerwona Księga została napisana w tym języku.
  • W książce "Ludy Śródziemia" C.Tolkien opisuje szczegółowo mowę opracowaną przez swojego ojca: Sóval Pháre, która jest oryginalną "Mową Wspólną", wyjaśnia, że brzmienie podobne do angielskiego wynika z tego, że została ona przetłumaczona na angielski łącznie z nazwami własnymi, a także podaje wiele słów nieznanych z innych książek.

Bibliografia Edytuj

  1. C.Tolkien - The Peoples of Middle-earth

Więcej w Fandom

Losowa wiki