Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Wargowie

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Wargowie, wilkołaki
Wargen.png
Warg w filmie Władca Pierścieni: Dwie wieże
Pochodzenie Wyhodowane przez Morgotha
Pożywienie Mięso
Miejsce zamieszkania Pustkowia
Ekranizacja Władca Pierścieni: Dwie Wieże
Hobbit: Niezwykła podróż
Hobbit: Pustkowie Smauga

Wargowie, wilkołaki (ang. Wargs, Werewolves) – rasa inteligentnych, olbrzymich wilków, wyhodowanych w Dawnych Dniach przez Morgotha, służących jemu, Sauronowi oraz Sarumanowi. Wydaje się, że były to zdeprawowane wilki, w których zamieszkały złe duchy, lub też potomkowie umajarów, posiadające swoją fea. Wywodzili się od Draugluina. Wykorzystywane przez orków jako wierzchowce.

W Pierwszej Erze wargowie byli znaczną siłą, wchodzącą w skład armii Morgohta. Brali udział w wojnach o Beleriand. Wielu z nich zostało wytępionych po Wojnie Gniewu, niektóre jednak przetrwały i służyły Sauronowi. W Trzeciej Erze wargowie licznie zamieszkiwali dzikie pustkowia Śródziemia, szczególnie na północy i w Górach Mglistych. Wzięli udział w Wojnie o Pierścień, walcząc po stronie Saurona i Sarumana.

W 2941 roku wargowie pod przywództwem wielkiego szarego wilka napadli na kompanię Thorina w Górach Mglistych.[1] Po ucieczce krasnoludów, razem z goblinami patrolowali tereny w pobliżu gór, w poszukiwaniu uciekinierów[2]; później znaczna ich liczba wzięła udział w Bitwie Pięciu Armii.[3]

Język Edytuj

Wargowie posługują się swoją własną mową. Niewiele o niej wiadomo, ponieważ była wspomniana tylko raz w książce Hobbit, czyli tam i z powrotem. Posługiwano się nią niezwykle rzadko, a brzmiała złowrogo i okropnie. Mowę tę rozumiał Gandalf.

Adaptacje Edytuj

W filmach Petera Jacksona wyróżnia się dwa osobne typy wargów.

Wargowie przedstawieni w filmowych adaptacjach Władcy Pierścieni przypominają swoim wyglądem hieny. Służą oni w armiach Isengardu i Mordoru. W części drugiej czarodziej Saruman wysłał grupę jeźdźców wargów, aby unicestwiła Rohirrimów zmierzających do Helmowego Jaru. Jednego z nich dosiadał również Gothmog, dowódca wojsk Mordoru, podczas oblężenia Minas Tirith.

W trylogii filmowej Hobbit wprowadzono odmianę wargów z Gundabadu. Wyglądem prawie nie różnią się od zwykłych wilków. W adaptacji pojawił się również szczególny, biały warg. Został on przedstawiony jako wierzchowiec Bladego Orka (Azoga Plugawego) i jest większy od innych przedstawicieli swojego plemienia.

Etymologia Edytuj

Słowo „warg” pochodzi z języka staronordyckiego („vargr”) i znaczy „wilk”.

Galeria Edytuj

Bibliografia Edytuj

  1. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Rozdział VI: Z deszczu pod rynnę, Amber, Warszawa 2011, ISBN 978-83-241-3951-4
  2. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Rozdział VII: Niezwykły nocleg, Amber, Warszawa 2011, ISBN 978-83-241-3951-4
  3. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Rozdział XVII: Nadejście Burzy, Amber, Warszawa 2011, ISBN 978-83-241-3951-4

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Wargowie

Więcej z Fandomu

Losowa wiki