FANDOM

Dwie wieże – adaptacja drugiego tomu Władcy Pierścieni autorstwa J. R. R. Tolkiena, będąca kontynuacją filmu Drużyna Pierścienia w reżyserii Petera Jacksona. Światowa premiera filmu odbyła się 5 grudnia 2002, zaś w Polsce  – 31 stycznia 2003.

Fabuła Edytuj

Drużyna Pierścienia została rozbita. Z dziewięciu jej członków dwóch zginęło. Merry i Pippin zostają wzięci do niewoli przez orków. Aragorn, Legolas i Gimli ruszają w pościg, by ich odbić. Frodo chce za wszelką cenę wypełnić misję Powiernika Pierścienia, nawet sam. Wie też, że w pojedynkę łatwiej będzie mu umknąć przed ścigającymi na każdym kroku Drużynę Pierścienia szpiegami. W misji tej zdecydowanie pragnie wspierać go Sam, nawet wbrew jego życzeniu. Tak więc rozpoczyna się dużo trudniejszy etap misji Powiernika Pierścienia. Tymczasem Merry i Pippin, po wydostaniu się z niewoli, prowadzą armię pradawnych Entów na Isengardu, gdzie leży siedziba zdrajcy Sarumana. Aragorn, Legolas, Gimli i Gandalf Biały wspierają Rohan w bitwie o Rogaty Gród, mającej odeprzeć najazd Isengardu. Członkowie rozbitej Drużyny Pierścienia rozumieją, że tylko tym sposobem mogą wspomóc Powiernika Pierścienia w jego misji. Niestety wszystko wskazuje na to, że wojna z siłami Mordoru za chwilę się rozpocznie.

Miejsce kręcenia Edytuj

Zdjęcia do filmu zrealizowano w Wellington, Queenstown, Twizel i Matamata oraz w Górach Tasmana i Parkach Narodowych Fiordland i Tongariro w Nowej Zelandii.

Różnice pomiędzy filmem, a powieścią Edytuj

  • Film spotkał się z ostrą krytyką, ze względu na największe – w stosunku do pozostałych filmów – odejście od treści książki.
  • W filmie zostały pokazane zupełnie fantastyczne wątki, jak wygnanie Éomera z Rohanu i jego powrót podczas Bitwy o Helmowy Jar, bitwa wojsk Rohanu z orkami, podczas której zaginął Aragorn, czy uwięzienie Sama i Froda przez Faramira, który zamierzał odebrać Frodowi Pierścień.
  • Najwięcej kontrowersji wzbudziła scena, w której elfy z Lothlorien przybywają jako posiłki do Helmowego Jaru. Twórcy filmu pominęli także zakończenie książki, przenosząc je na początek trzeciego filmu.
  • Gdy Gandalf, Aragorn, Legolas i Gimli wyjechali z Fangornu, Gandalf powiedział, że Gimli pojedzie z nim. W filmie zaś Gimli jechał z Legolasem.
  • Podczas Bitwy o Helmowy Jar w filmie uczestniczyli tylko orkowie zaś w książce byli tam także Dunlendingowie.

ObsadaEdytuj

Twórcy Edytuj

Nagrody Edytuj

  • Oskary:
    • dwie statuetki za efekty specjalne i montaż dźwięku;
    • 6 nominacji.
  • MTV Movie Awards:
    • 4 statuetki w kategoriach: Najlepszy Film, Najlepszy Zespół (Elijah Wood, Sean Astin i Gollum), najlepsza rola wizualna (Gollum) i najlepsza scena akcji (bitwa o Helmowy Jar).

Błędy w filmie Edytuj

  • Podczas marszu orków dostrzec można chorągwie. Podczas bitwy jednak znikają, a na końcu pojawiają się znowu.
  • Helmowy Jar był zwrócony w kierunku północnym (mapa Śródziemia). Gandalf powiedział, że wróci ze świtem piątego dnia i mają go wypatrywać na wschodzie. W takim razie powinien pojawić się po przeciwnej stronie niż w filmie. Kiedy pokazany jest Helmowy Jar z panoramy, to nie ma tam żadnego zbocza, po którym mógł zjechać z Éomerem i jego wojskiem, zarówno po jednej jak i drugiej stronie.
  • Podczas oblężenia Helmowego Jaru Uruk-hai w pewnym momencie wystrzeliwują z balist pociski-haki z linami. Jeden pocisk trafia żołnierza, który leci do tyłu poza mury. Gdy widać było wystrzelenie pocisku, miał on linę, jednak gdy trafił żołnierza, już tej liny nie było.
  • W Helmowym Jarze Legolas w pewnym momencie ma prawie pusty kołczan, a po 4 sekundach jest już on pełny.
  • W Helmowym Jarze orkowie do wyważenia drzwi używają tarana. Lecz gdy Aragorn i Gimli wymykają się z fortecy bocznymi drzwiami i urządzają krwawą sieczkę, tarana już nie ma. Jednak pojawia się on znowu, gdy bohaterowie wracają do zamku.
  • Pippin i Merry w jednej ze scen uciekają czołgając się po ziemi ze skrępowanymi rękoma. Gdy jednak Pippin odwraca się na plecy i pojawia się nad nim koń, jego ręce są nagle oswobodzone.
  • Pod koniec jednej ze scen widać, jak Gimli wbija topór w ciało wilka. Gdy go podnosi, nie ma na nim krwi.
  • Gdy oddział elfów wchodzi do Helmowego Jaru, nie widać, by ktokolwiek szedł na ich czele. Idą równym szykiem. Zaś gdy podchodzą do Théodena, nagle na przodzie pojawia się Haldir ubrany, w przeciwieństwie do reszty, w bordowy płaszcz.
  • Gdy Aragorn wita się z Haldirem przed bitwą w Helmowym Jarze, Legolas staje obok Théodena. Ale gdy zmienia się ujęcie (kamera jest za plecami Haldira), Legolas stoi na schodach, wyraźnie za Théodenem.
  • Podczas walki z ludźmi Grimy, Legolas ostatniego z nich nokautuje ciosem od tyłu i mężczyzna upada tuż za nim. W następnym ujęciu nie widać, by za elfem ktokolwiek leżał.
  • Podczas ataku Wargów, Legolas strzela z łuku, po czym wskakuje na konia i siada za Gimlim. Jednak w następnym ujęciu Legolas siedzi na koniu przed Gimlim.
  • Podczas szarży Theodena w Bitwie o Helmowy Jar na wyjeździe z warowni żołnierze z tyłu atakują niewidocznych wrogów.

CiekawostkiEdytuj

  • "Władca Pierścieni: Dwie Wieże" posiadała 800 komputerowo wygenerowanych efektów.
  • Viggo Mortensen stracił jeden ząb i skręcił palec u nogi podczas kręcenia scen.
  • W rankingu Filmwebu film "Władca Pierścieni: Dwie Wieże" zajmuje 17 pozycję w rankingu światowym.
  • Emiliana Torrini wraz z Howardem Shorem stworzyli na potrzeby filmu soundtrack Gollum's Song.
  • Dźwięki do filmu (odgłosy uderzanych mieczy, ryki orków itp.) nagrywano na cmentarzu w Wellington, ponieważ było to jedyne ciche miejsce w mieście.
  • W fragmencie filmu, gdy wojsko Rohirrimów przybywa z odsieczą w Bitwie Pod Helmowym Jarem wiele kobiet grało wojowników, ze względu na to iż dużo lepiej radziły sobie z jazdą konną. Kobiety miały przyczepione sztuczne brody.
  • W momencie odnalezienia paska hobbitów na spalonym stosie, Viggo Mortensen kopie w hełm. Wtedy to aktor złamał dwa palce u nogi, dlatego jego krzyk był taki realistyczny.
  • Podczas bitwy pod Helmowym Jarem można zobaczyć Petera Jacksona który rzuca włócznię.