Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Władca Pierścieni (powieść)

Dyskusja2
1644strony na
tej wiki

Przekierowano z Władca Pierścieni

Wladca pierscieni
Władca Pierścieni

The Lord of the Rings

Autor John Ronald Reuel Tolkien
Gatunek fantasy
Miejsce wyd. Wielka Brytania
Język angielski, polski
Data I wyd. 1979
Data I pl wyd. 1992

Władca Pierścieni (ang. The Lord of the Rings') - powieść fantasy autorstwa J.R.R. Tolkiena, której akcja rozgrywa się w jego fikcyjnym świecie zwanym Śródziemiem. Jest ona kontynuacją innej opowieści tego autora zatytułowanej Hobbit, czyli tam i z powrotem. Często mylnie nazywany trylogią, tak naprawdę jest to powieściowa całość, podzielona na sześć ksiąg. Ze względu na swoją dużą objętość została wydana w trzech tomach, głównie pod wpływem nacisków wydawcy. Nie było to jednak oryginalne zamierzenie Tolkiena.

FabułaEdytuj

Głównym wątkiem powieści jest próba zniszczenia Jedynego Pierścienia (wykutego przez Władcę Ciemności, Saurona), który pozwala rządzić innymi pierścieniami stworzonymi dla przedstawicieli innych ras Śródziemia, co w rezultacie zapewniłoby władzę nad całym kontynentem. Zadanie tego podejmuje się Frodo Baggins, hobbit z Shire. aby pokonać Saurona, czyli tytułowego Władcę Pierścieni. Towarzyszy mu wierny przyjaciel - Sam.

Historia i sukcesyEdytuj

Pisaną przez ok. 17 lat (m.in. w czasie II wojny światowej) książkę, wydano w Wielkiej Brytanii w latach 1954-1955. W połowie lat 60. XX w. Władca Pierścieni stał się fenomenem wydawniczym w krajach anglosaskich, a następnie na całym świecie (w Polsce ukazała się w latach 1961-1963). Książkę przetłumaczono na dziesiątki języków. Jej sukces spowodował gigantyczny rozwój gatunku fantasy, ale mimo tysięcy innych książek Władca Pierścieni wciąż pozostaje najbardziej cenioną pozycją tego gatunku literackiego.

Książka była analizowana przez wielu badaczy, którzy napisali liczne dzieła traktujące o Władcy Pierścieni. Omówienie tego działa zostało zawarte w takich książkach jak: Droga do Śródziemia czy Klucz do Tolkiena.

Podział na tomy i księgiEdytuj

Tom I – Drużyna Pierścienia (ang. The Fellowship of the Ring)
1. Powrót cienia (ang. Return of the Shadow)
2. Drużyna Pierścienia (ang. The Fellowship of the Ring).
Tom II – Dwie wieże (ang. The Two Towers)
3. Zdrada Isengardu (ang. The Treason of Isengard)
4. Podróż do Mordoru (ang. The Journey to Mordor)
Tom III – Powrót króla (ang. The Return of the King)
5. Wojna o Pierścień (ang. The War of the Ring)
6. Powrót króla (ang. The Return of the King).

Przekłady na język polski Edytuj

  • Maria Skibniewska, Warszawa 1961-1963, wyd. Spółdzielnia Wydawnicza "Czytelnik",
  • Jerzy Łoziński, Warszawa 1996-1997
  • Władca Pierścieni, Warszawa 2001, wyd. Amber: tom I i II (części I - IV) - Maria i Cezary Frąc, wiersze Tadeusz Olszański, tom III - opracowanie przekładu Maria i Cezary Frąc, część V Aleksandra Januszewska, część VI Aleksandra Jagiełowicz, wiersze - Tadeusz Olszański, dodatki Ryszard Derdziński.

Adaptacje Edytuj

FilmyEdytuj

Władca Pierścieni został przeniesiony na ekran dwa razy. W latach 1977-1979 firma Warner Brothers podjęła próbę ekranizacji książki w postaci filmu animowanego. Podjął się tego znany twórca animacji filmowych Ralph Bakshi, który nakręcił pierwszą część filmu Władca Pierścieni, obejmującą ok. półtora tomu powieści, ale wskutek miernego powodzenia filmu, ekranizacja nie została ukończona.

Największym problemem z ekranizacją filmu było dobre przedstawienie świata opisanego przez Tolkiena. Dopiero pojawienie się rozwiniętej grafiki komputerowej pozwoliło na nakręcenie filmu z prawdziwego zdarzenia.

Po niemalże 20 latach od pierwszej próby przeniesienia dzieła Tolkiena na duży ekran, nowozelandzki reżyser Peter Jackson postanowił  zekranizować Władcę Pierścieni po raz drugi. Kolejne części tego trzytomowego dzieła ukazały się w kinach, w około rocznych odstępach, w 2001, 2002 i 2003 roku, bijąc rekordy oglądalności. W 2001 roku (w Polsce w lutym 2002) na ekrany wszedł film Władca Pierścieni. Drużyna Pierścienia. Następna część – Władca Pierścieni. Dwie wieże, ukazała się w 2002 (w Polsce w styczniu 2003). Ostatnia – Władca Pierścieni. Powrót króla, weszła na ekrany 16 grudnia 200] (w Polsce 1 stycznia 2004) i zdobyła 11 statuetek nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, w tym za najlepszy film roku 2003.

GryEdytuj

Popularność książki Władca Pierściani oraz jej adaptacji filmowej spowodowała pojawienie się gier wideo, przedstawiających świat Tolkiena. W 1989 roku powstała jedna z pierwszych gier zainspirowanych Władcą Pierścieni, The Crack of Doom. W roku 2002 wydano gry pod tytyłem: "Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia" oraz "Władca Pierścieni: Dwie Wieże". W roku następnym, firma Electronic Arts wydała grę "Władca Pierścieni: Powrót Króla". W latach 2004, 2006 oraz 2009 wydano kolejne gry produkcji EA osadzone w świecie Władcy Pierścieni pod tytułami: "Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie", "Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II", "Władca Pierścieni: Podbój". Natomiast w 2012 roku datę premiery miała gra: "LEGO Władca Pierścieni".

InneEdytuj

Powstało także kilka słuchowisk radiowych, opartych o Władcę Pierścieni, wyprodukowanych przez radio BBC.

Zobacz też Edytuj

J.R.R. Tolkien
Dzieła Silmarillion | Dzieci Hurina | Niedokończone Opowieści | Księga Zaginionych Opowieści | Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa | Hobbit, czyli tam i z powrotem | Władca Pierścieni | Ostatnie Legendy Śródziemia | Pan Błysk | Listy | Listy Świętego Mikołaja |
Ekranizacje Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia | Władca Pierścieni: Dwie Wieże | Władca Pierścieni: Powrót Króla | Hobbit: Niezwykła Podróż | Hobbit: Pustkowie Smauga | Hobbit: Tam i z powrotem

Więcej od Wikii

Losowa wiki