Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Władca Pierścieni (powieść)

Dyskusja2
1512stron na
tej wiki

Przekierowano z Władca Pierścieni

Wladca pierscieni
Władca Pierścieni

The Lord of the Rings

Autor John Ronald Reuel Tolkien
Gatunek fantasty
Miejsce wyd. Wielka Brytania
Język angielski, polski
Data I wyd. 1979
Data I pl wyd. 1992

Władca Pierścieni (ang. The Lord of the Rings') - powieść fantasy J.R.R. Tolkiena, dziejąca się w jego fikcyjnym świecie zwanym Śródziemiem.

Jest ona kontynuacją innej opowieści tego autora zatytułowanej Hobbit, czyli tam i z powrotem.

Władca Pierścieni jest często nazywany trylogią, choć naprawdę jest to powieściowa całość, podzielona na sześć ksiąg. Ze względu na swoją dużą objętość została wydana w trzech tomach z powodu nacisków wydawcy, nie było to jednak oryginalne zamierzenie Tolkiena. Powieść składa się z sześciu części:

Tom I – Drużyna Pierścienia (ang. The Fellowship of the Ring)
1. Powrót cienia (ang. Return of the Shadow)
2. Drużyna Pierścienia (ang. The Fellowship of the Ring).
Tom II – Dwie wieże (ang. The Two Towers)
3. Zdrada Isengardu (ang. The Treason of Isengard)
4. Podróż do Mordoru (ang. The Journey to Mordor)
Tom III – Powrót króla (ang. The Return of the King)
5. Wojna o Pierścień (ang. The War of the Ring)
6. Powrót króla (ang. The Return of the King).

Pisaną przez ok. 17 lat (m.in. w czasie II wojny światowej) książkę wydano w Wielkiej Brytanii w latach 1954-1955. W połowie lat 60. Władca Pierścieni stał się fenomenem wydawniczym w krajach anglosaskich, a następnie na całym świecie (w Polsce ukazała się w latach 1961-1963). Książkę przetłumaczono na dziesiątki języków. Jej sukces spowodował gigantyczny rozwój gatunku fantasy, ale mimo tysięcy książek Władca Pierścieni wciąż pozostaje najbardziej cenioną pozycją tego gatunku literackiego.

Treścią książki jest próba zniszczenia Jedynego Pierścienia (wykutego przez Władcę Ciemności, Saurona w Orodruinie), który pozwala rządzić innymi pierścieniami wykutymi dla przedstawicieli innych ras stworzeń, co w skutku zapewnia władzę nad całym Śródziemiem. Czynu tego musi dokonać Frodo, hobbit z Shire, aby umożliwić pokonanie Saurona, czyli tytułowego Władcę Pierścieni. Towarzyszy mu wierny przyjaciel - Sam.

Przekłady na język polski Edytuj

  • Maria Skibniewska, Warszawa 1961-1963, wyd. Spółdzielnia Wydawnicza "Czytelnik"|Czytelnik
  • Jerzy Łoziński, Warszawa 1996-1997
  • Władca Pierścieni, Warszawa 2001, wyd. Amber: tom I i II (części I - IV) - Maria i Cezary Frąc, wiersze Tadeusz Olszański, tom III - opracowanie przekładu Maria i Cezary Frąc, część V Aleksandra Januszewska, część VI Aleksandra Jagiełowicz, wiersze - Tadeusz Olszański, dodatki Ryszard Derdziński.

Adaptacje Edytuj

Władca Pierścieni został sfilmowany dwa razy. W latach 1977-1979 firma Warner Brothers podjęła próbę ekranizacji książki w postaci filmu animowanego. Przeniesienia powieści na ekran podjął się znany twórca animacji filmowych Ralph Bakshi, który nakręcił pierwszą część filmu Władca Pierścieni, obejmującą ok. półtora tomu powieści, ale wskutek miernego powodzenia filmu, ekranizacja nie została ukończona.

Największym problemem z ekranizacją filmu było dobre przedstawienie świata opisanego przez Tolkiena. Dopiero pojawienie się rozwiniętej grafiki komputerowej pozwoliło na nakręcenie filmu z prawdziwego zdarzenia. Kolejne części tego trzytomowego eposu ukazały się w kinach, w około rocznych odstępach, w 2001, 2002 i 2003 roku, bijąc rekordy oglądalności. W 2001 roku (w Polsce w lutym 2002) na ekrany wszedł wyreżyserowany przez Petera Jacksona film Władca Pierścieni. Drużyna Pierścienia. Kolejna część – Władca Pierścieni. Dwie wieże, ukazała się w 2002 (w Polsce w styczniu 2003). Ostatnia – Władca Pierścieni. Powrót króla, weszła na ekrany 16 grudnia 200] (w Polsce 1 stycznia 2004) i zdobyła 11 statuetek nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, w tym za najlepszy film roku 2003.

Radio BBC wyprodukowało w oparciu o Władcę Pierścieni kilka słuchowisk radiowych.

GryEdytuj

Popularność książki Władca Pierściani oraz jej adaptacji filmowej, spowodowała pojawienie się gier wideo, przedstawiających świat Tolkiena. W roku 2002 wydano gry pod tytyłem: "Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia" oraz "Władca Pierścieni: Dwie Wieże". W roku następnym, Electronic Arts wydała gre "Władca Pierścieni: Powrót Króla". W latach 2004, 2006 oraz 2009 wydano kolejne gry osadzone w świecie Władcy Pierścieni pod tytułami: "Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie", "Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II", "Władca Pierścieni: Podbój". Natomiast w 2012 roku datę premiery miała gra:  LEGO Władca Pierścieni.

Zobacz też Edytuj

J.R.R. Tolkien
Dzieła Silmarillion | Dzieci Hurina | Niedokończone Opowieści | Księga Zaginionych Opowieści | Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa | Hobbit, czyli tam i z powrotem | Władca Pierścieni | Ostatnie Legendy Śródziemia | Pan Błysk | Listy | Listy Świętego Mikołaja |
Ekranizacje Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia | Władca Pierścieni: Dwie Wieże | Władca Pierścieni: Powrót Króla | Hobbit: Niezwykła Podróż | Hobbit: Pustkowie Smauga | Hobbit: Tam i z powrotem

Więcej od Wikii

Losowa wiki