Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Viggo Mortensen

2765stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Viggo Mortensen
Viggo.jpg
Imię i Nazwisko Viggo Mortensen
Data Urodzenia 20 październik 1958
Miejsce Urodzenia Nowy Jork (USA)
Zawód Aktor
Odgrywana Rola Aragorn II

Viggo Peter Mortensen Jr. (ur. 20 października 1958 w Nowym Jorku) – amerykański aktor teatralny i filmowy duńskiego pochodzenia, a także poeta, fotograf i malarz. Wraz z rodzicami, Duńczykiem i Amerykanką, bardzo dużo podróżował - m.in. po Danii i Ameryce Południowej. Grać zaczynał w Nowym Jorku, ale po pewnym czasie przeniósł się do Los Angeles. Za rolę w sztuce "Bent" otrzymał Drama-Logue Critics' Award. Na dużym ekranie zadebiutował w filmie Petera Weira "Świadek" i od tego czasu zagrał u wielu znanych reżyserów, m.in. u Jane Campion, Briana De Palma, Petera Jacksona, Ridleya Scotta i Tony'ego Scotta.

KarieraEdytuj

Po kilku latach doświadczeń teatralnych, w 1985 r. rozpoczął karierę filmową rolą farmera ze wspólnoty amiszów w Świadku Petera Weira.

Najbardziej znany jest z roli Aragorna w trzyczęściowej ekranizacji Władcy pierścieni w reżyserii Petera Jacksona. Po czterech dniach zdjęć zastąpił wybranego wcześniej do tej roli Stuarda Townsenda, a przyjął ją tylko dzięki entuzjazmowi syna dla powieści Tolkiena. Część zarobionych za film pieniędzy przeznaczył na utworzenie wydawnictwa Perceval Press (nazwanego od imienia jednego z rycerzy Króla Artura), publikującego prace awangardowych artystów.

Prywatne życieEdytuj

Ma syna Henry'ego Blakey'a ze związku z byłą żoną Christene "Exene" Cervenką.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki