Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Valarin

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Valarin – język używany przez Valarów i Majarów.

Charakterystyka Edytuj

Valarin powstał, gdy Valarowie i Majarowie zeszli na przybierając materialną postać. Był pierwszym językiem utworzonym w obszarze Ardy, dzięki czemu część słów z Valarinu można spotkać w językach elfów. Valarowie nie musili korzystać z języka mówionego, gdyż korzystali też z języka Ósanwe, jednak przybierając formę materialną przybrali też możliwość porozumiewania się za pomocą brzmień. W wyniku tego, że Valarin był trudny do nauczenia się elfom, nie korzystali z niego, lecz stworzyli swoje własne języki. Również i Valarowie szybko przyjęli quenyę porozumiewając się nią a także robiąc liczne zapożyczenia do swojego języka.

Był to język brzmiący jednocześnie wspaniale i surowo. Rumil z Tirionu napisał, że był to język subtelny ale szybki, słowa przeważnie długie i szybkie, "jak połysk mieczy, jak świst liści w wielkim wietrze lub spadanie kamieni w górach". Język ten używał wiele brzmień, które były trudne do wymówienia nawet dla elfów. Pomimo to, zapożyczenia z tego języka można by znaleźć praktycznie we wszystkich językach Ardy. Valarin zapewne znali Meliana, Sauron, istari - ale rzadko (o ile w ogóle) mieli okazję ich używać.

Zobacz: Słownik valarinu

Ciekawostki Edytuj

  • W innych językach Ardy można znaleźć wpływy Valarinu. Przykłady:
    • Czarna Mowa: – nazg (C. M. pierścień) – od naškad (pierścień, krąg).
    • Adunaicinzil (kwiat) – od iniðil (lilia, duży pojedynczy kwiat).

Więcej w Fandom

Losowa wiki