FANDOM

Valacirca (Sierp Valarów)gwiazdozbiór nieba Ardy ułożony przez Vardę ze starszych gwiazd. Ułożony aby obudzone elfy mogły podziwiać gwiazdy i miały światło. Było to 7 gwiazd skierowanych na północ jako wyzwanie dla Melkora i znak jego upadku.

Pieśń sławiącą owe 7 gwiazd zaśpiewał Beren więziony w twierdzy Tol-in-Gaurhoth w odpowiedzi na pieśń Luthien, która przybyła mu z pomocą.

W 2941 TE, gdy Bilbo przybył nad Długie Jezioro spostrzegł Valacircę błyszczącą na północy nad wylotem Leśnej Rzeki do jeziora.

29 Września 3018 TE Frodo spojrzał przez okno w pokoju w Bree i zobaczył Valacircę ponad wzgórzem Bree.

Inne nazwy Edytuj

W sindarinie nazwa brzmi Cerch i-Mbelain. Używane są także nazwy Otselen i Edegil w związku z siedmioma gwiazdami gwiazdozbioru. Hobbici nazywają go Płonąca Dzika Róża lub po prostu Sierp.

Ciekawostki Edytuj

  • Gwiazdozbiór prawdopodobnie wg opracowań odpowiada znanej nam Wielkiej Niedźwiedzicy, lecz bardziej prawdopodobne jest przypisanie go do Małej Niedźwiedzicy z racji na to, że to właśnie ona jest skierowana na północ, wraz z ostatnią - gwiazdą Północną. Poza tym "dyszel" posiada charakterystyczne wygięcie w kształcie sierpa. Możliwe że mnogość nazw świadczy o myleniu i łączeniu przez komentatorów obu gwiazdozbiorów (gdyż każdy ma 7 głównych gwiazd). Ciekawe są też spostrzeżenia ze słowem "fajka", i tu znowu Mała NIedźwiedzica bardziej przypomina ten kształt.

Kosmologia Śródziemia

Konstelacje Anarríma • Korona Durina • Menelmacar • Remmirath • Soronúmë • Telumendil • Valacirca • Wilwarin
Gwiazdy Alcarinquë • Borgil • Carnil • Elemmírë • Gwiazda Eärendila • Helluin • Luinil • Lumbar • Morwinyon • Nénar • Til
Atmosfera Aiwenórë • Fanyamar • Ilmen • Menel • Vayia • Vista • Welon Ardy
Narsilion Anar • Isil • Ariena • Tilion
Pozostałe Arda • Drzewa Valinoru •  • Firmament • Głębiny Czasu • Otchłań • Pustka • Wielkie Latarnie

Więcej z Fandomu

Losowa wiki