Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Valacirca

2740stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Valacirca (Sierp Valarów)gwiazdozbiór nieba Ardy ułożony przez Vardę ze starszych gwiazd. Ułożony aby obudzone elfy mogły podziwiać gwiazdy i miały światło. Było to 7 gwiazd skierowanych na północ jako wyzwanie dla Melkora i znak jego upadku.

Pieśń sławiącą owe 7 gwiazd zaśpiewał Beren więziony w twierdzy Tol-in-Gaurhoth w odpowiedzi na pieśń Luthien, która przybyła mu z pomocą.

W 2941 TE, gdy Bilbo przybył nad Długie Jezioro spostrzegł Valacircę błyszczącą na północy nad wylotem Leśnej Rzeki do jeziora.

29 Września 3018 TE Frodo spojrzał przez okno w pokoju w Bree i zobaczył Valacircę ponad wzgórzem Bree.

Inne nazwy Edytuj

W sindarinie nazwa brzmi Cerch i-Mbelain. Używane są także nazwy Otselen i Edegil w związku z siedmioma gwiazdami gwiazdozbioru. Hobbici nazywają go Płonąca Dzika Róża lub po prostu Sierp.

Ciekawostki Edytuj

  • Gwiazdozbiór prawdopodobnie wg opracowań odpowiada znanej nam Wielkiej Niedźwiedzicy, lecz bardziej prawdopodobne jest przypisanie go do Małej Niedźwiedzicy z racji na to, że to właśnie ona jest skierowana na północ, wraz z ostatnią - gwiazdą Północną. Poza tym "dyszel" posiada charakterystyczne wygięcie w kształcie sierpa. Możliwe że mnogość nazw świadczy o myleniu i łączeniu przez komentatorów obu gwiazdozbiorów (gdyż każdy ma 7 głównych gwiazd). Ciekawe są też spostrzeżenia ze słowem "fajka", i tu znowu Mała NIedźwiedzica bardziej przypomina ten kształt.

Kosmologia Śródziemia

Konstelacje Anarríma • Korona Durina • Menelmacar • Remmirath • Soronúmë • Telumendil • Valacirca • Wilwarin
Gwiazdy Alcarinquë • Borgil • Carnil • Elemmírë • Gwiazda Eärendila • Helluin • Luinil • Lumbar • Morwinyon • Nénar • Til
Atmosfera Aiwenórë • Fanyamar • Ilmen • Menel • Vayia • Vista • Welon Ardy
Narsilion Anar • Isil • Ariena • Tilion
Pozostałe Arda • Drzewa Valinoru •  • Firmament • Głębiny Czasu • Otchłań • Pustka • Wielkie Latarnie

Więcej w Fandom

Losowa wiki