FANDOM

Valacar (1194 - 1432 TE) – człowiek; dwudziesty król Gondoru, syn Rómendacila II.

Biografia Edytuj

Ojciec Valacara odniósł w 1248 roku Trzeciej Ery wielkie zywcięztwo nad Easterlingami. Nie obyło się to bez pomocy Nortów, którzy okazali się lojalnymi sprzymierzeńcami Gondoru. Przywódcą owych północnych plemion był wówczas Vidugavia, który nazywał siebie Królem Rhovanionu. Aby uhonorować władcę i okazać mu należny szacunek i wdzięczność, Rómendacil, jeszcze jako Regent swojego wuja, Narmacila I, uczynił wielu z Nortów swoimi podwładnymi, ofiarując im zaszczyty i urzędy. Wysłał też swojego syna, Valacara, jako ambasadora na dwór Vidugavii.

Od młodego księcia oczekiwano nauki zwyczajów, praw oraz języka Nortów. Valacarowi bardzo spodobało się życie na północy, a po pewnym czasie zakochał się z wzajemnością w córce Vidugavii, Vidumavi. Król Rómendacil pochwalał ten związek, sądząc, że na stałe zbliży to ze sobą Gondorczyków i Nortów. Nowożeńcy kontynuowali wspólne życie w Rhovanionie, a w 1255 roku narodził się ich syn, nazwany w języku matki, Vinitharya. Następca tronu został w końcu wezwany z powrotem do Osgiliath w 1260 roku. Wraz z nim do Gondoru przybyła żona, syn, oraz grono najszlachetniejszych i najdostojniejszych Nortów.

Wiadomość o tym, że następca tronu poślubił kobietę obcej i niższej rasy, a w dodatku ma z nią dziecko, wielce zaniepokoiła gondorską arystokrację. Krążyły pogłoski o tym, że Vidumavi, jako żyjąca krócej (przynajmniej według dúnedaińskich norm), zanieczyści królewską krew, co doprowadzi do skarlenia rodu i upadku królestwa. Asrystokracja Gondoru dystansowała się również mocno od dostojników, którzy przybyli z Rhovanionu za panowania Rómendacila II i Valacara. Uważali ich za nieokrzesanych barbarzyńców i byli zniesmaczeni ich tradycją, kulturą, obyczajami i stylem bycia. Niechęć ta rosła przez lata, aż szlachta południowych prowincji Gondoru zaczęła otwarcie występować przeciw Nortom w królestwie, kwestionując również prawo Vinitharyi, teraz zwanego Eldacarem, do tronu. Był to początek konfliktu, który dziesięć lat później przerodził się w dramatyczną wojnę domową, znaną również pod nazwą Waśni Rodzinnej.

Poprzednik:
Rómendacil II
Król Gondoru
1366 - 1432 TE
Następca:
Eldacar

Więcej z Fandomu

Losowa wiki