Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Ustroń

2742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja9 Udostępnij
CrickhollowByMatejCadil.jpg

Ustoń – Matěj Čadil

Ustroń – nazwa miejscowości lub domostwa położonego w Shire, a dokładniej w Bucklandzie.

Opis Edytuj

Ustroń znajduje się w wschodniej części Bucklandu, na północny-wschód od Brandy Hallu, a przed Zielonym Murem oraz na południe od Newbury. Był otoczony gęstym żywopłotem, przez który można było przejść ciasną bramą. Dom Froda znajdował się po środku kolistego trawnika, który natomiast był otoczony pierścieniem niewielkich drzew posadzonych wzdłuż żywopłotu. Domostwo to znajdowało się daleko od często uczęszczanych dróg czy jakiegokolwiek sąsiedztwa. Był wybudowany w staroświeckim stylu, a mimo, że nie znajdował się pod ziemią, przypominał hobbicką norę.

Wnętrze Edytuj

Dom miał obszerną sień, z której można było się udać do dwóch pokoi, które były położone równolegle. Przez cały dom biegł długi korytarz. Ponadto, w domostwie znajdowała się łazienka oraz kuchnia.

Historia Edytuj

Ustroń została zbudowana przez Brandybucków i była siedzibą dla gości czy też członków rodziny, którzy nie chcieli mieszkać w Brandy Hall.

W 3018 TE Frodo kupił Ustroń i przeprowadził się z Hobbitonu. Mieszkał tam do 26 września 3018 TE, gdy wraz z trzema przyjaciółmi udał się w kierunku Starego Lasu. Przez pewien czas mieszkał tam Fredegar Bolger, aż do momentu gdy Czarni Jeźdźcy przybyli do domostwa i musiał z niego uciekać.

Po Wojnie o Pierścień przez krótki czas w Ustroni mieszkali Merry i Pippin.

Etymologia Edytuj

W oryginale Tolkien do oddania nazwy tego miejsca użył wyrażenia Crickhollow. Jest ono dwuczęściowe, pierwszy człon Crick- pochodzi od walijskiego słowa crug, które tłumaczy się jako 'pagórek' czy 'okrągły stos kamieni'. Drugi człon tego wyrażenia, -hollow oznacza 'niewielkie zagłębienie w ziemi'.

Ciekawostki Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki