FANDOM

Ustroń – nazwa miejscowości lub domostwa położonego w Shire, a dokładniej w Bucklandzie[1].

Geografia Edytuj

Ustroń znajduje się w wschodniej części Bucklandu, na północny-wschód od Brandy Hallu, a przed Zielonym Murem oraz na południe od Newbury[1]. Był otoczony gęstym żywopłotem, przez który można było przejść ciasną bramą. Dom Froda znajdował się po środku kolistego trawnika, który natomiast był otoczony pierścieniem niewielkich drzew posadzonych wzdłuż żywopłotu. Domostwo to znajdowało się daleko od często uczęszczanych dróg czy jakiegokolwiek sąsiedztwa. Był wybudowany w staroświeckim stylu, a mimo, że nie znajdował się pod ziemią, przypominał hobbicką norę.

Dom miał obszerną sień, z której można było się udać do dwóch pokoi, które były położone równolegle. Przez cały dom biegł długi korytarz. Ponadto, w domostwie znajdowała się łazienka oraz kuchnia[2].

Historia Edytuj

Ustroń została zbudowana przez Brandybucków po 2340 roku Trzeciej Ery. Była siedzibą dla gości czy też członków rodziny, którzy nie chcieli mieszkać w Brandy Hall[2].

W 3018 roku Trzeciej Ery Frodo Baggins kupił tutaj dom i przeprowadził się z Hobbitonu[3]. Mieszkał tam do 26 września, gdy wraz z trzema przyjaciółmi udał się w kierunku Starego Lasu[4]. Przez pewien czas mieszkał tam Fredegar Bolger, aż do momentu gdy Czarni Jeźdźcy przybyli do domostwa i musiał z niego uciekać[5].

Po Wojnie o Pierścień przez krótki czas w Ustroni mieszkali Merry i Pippin[6].

Etymologia Edytuj

W oryginale Tolkien do oddania nazwy tego miejsca użył wyrażenia „Crickhollow”. Jest ono dwuczęściowe, pierwszy człon „Crick-” pochodzi od walijskiego słowa „crug”, które tłumaczy się jako „pagórek, okrągły stos kamieni”. Drugi człon tego wyrażenia, „-hollow” oznacza „niewielkie zagłębienie w ziemi”.

Przekłady na język polski Edytuj

Shire

Tukland Tukowa Skarpa • Tukon • Wielkie Smajale • Withwell

Przypisy