Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Umbar

2742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Umbar – port i zatoka położona na południe od zatoki Belfalas i na zachód od Haradu. Zbudowana najpierw jako Númenoryjska kolonia, potem została przejęta i służyła jako siedziba Czarnych Númenorejczyków.

HistoriaEdytuj

Druga EraEdytuj

Port ten został założony w Drugiej Erze, za panowania króla Tar-Aldariona i należał do Númenorejczyków, którzy utworzyli tam potężną twierdzę. Port ten spełniał funkcje kolonii i przystani, z której przybywali i odpływali Numenorejczycy, z wyspy do Śródziemia i z powrotem. Umbar bardzo szybko się rozrósł i stał się jednym z większych koloni Númenoru.

Za panowania króla Tar-Ancalimon, dokonał się podział Númenorejczyków na Wiernych i Ludzi Króla, o ile pierwsi zachowali przyjaźń z Elfami i czcili Valarów, to drudzy stali się ich dokładnym przeciwieństwem, zazdrościli elfom nieśmiertelności, oraz nie czcili Valarów, nawet w Sródziemiu dokonał się podział, siedzibą i największym skupiskiem Ludzi Króla stała się właśnie Umbar, która konkurowała z równie wielkim portem zamieszkałym przez Wiernych Pelargir.

W 3261 roku Drugiej Ery Ar-Pharazôn na czele swojej wielkiej armii wylądował w Umbarze by pokonać Saurona. Potomkowie Elendila zawsze z dumą wspominali, jak to z Morza napłynęły wielkie zastępy Ar-Pharazôna, na pamiątkę czego na najwyższym z pagórków wznoszącym się nad portem Umbar ustawili smukły filar, a na nim umieścili wielką kryształową kulę, która zbierała w sobie promienie słońca i księżyca, a jaśniała takim blaskiem, że widać ją było nawet z Gondoru. Gdy Sauron podniósł się z upadku i Umbar znalazł się we władzy jego sług, pomnik upokorzenia jakiego doznał został zniszczony.

Po upadku Númenor w 3319 roku Drugiej Ery Umbar dostał się pod wpływ Saurona, a ludzie, którzy tam zamieszkiwali zostali nazwani odtąd Czarnymi Númerojczykami. To właśnie z nich wywodzili się Korsarze. Od tego czasu prowadzili wojnę z Gondorem.

Trzecia EraEdytuj

W 933 roku Trzeciej Ery król Eӓrnil I zdobywa port Umbar i czyni go warownią Gondoru. W czasie kolejnych lat Korsarze oraz Haradrimowie próbują odbić port. W czasie tych walk w 1015 roku Trzeciej Ery ginie król Ciryandil. Podczas wojny domowej o tron w Gondorze mieszkańcy Umbaru popierają Castamira Samozwańca. W 1448 roku Trzeciej Ery po tym jak pokonany zostaje Castamir jego synom udaje się zająć port w Umbarze i stworzyć tam własne państwo. W 1540 roku Trzeciej Ery podczas walk z umbarskimi piratami oraz Haradrimami ginie król Aldamir. W 1634 roku Trzeciej Ery piraci dowodzeni przez Angmaita i Sangahayando - prawnukowie Castamira napadają Pelargir. Podczas tej napaści ginie król Minardil. W 1810 roku Trzeciej Ery Umbar został ponownie wcielony do królestwa Gondoru przez króla Telumehtara. Port pozostawał jednak pod władzą jego przodków, aż do czasów najazdów Woźników którzy bardzo osłabili Gondor. Sytuację tą wykorzystali Haradrimowie i zajęli Umbar. W 2758 roku Trzeciej Ery trzy wielkie umbarskie flotylle zaatakowały Gondor. Korsarze doszli wtedy aż do ujścia Iseny.

Około roku 2980 Trzeciej Ery Aragorn, za zgodą namiestnika Ectheliona II wraz z kilkoma swoimi ludźmi wyprawił się do Umbaru i pod osłoną nocy spalił większość statków Korsarzy, a także zabił dowódcę ich portu, przy czym sam nie poniósł wielkich strat.

W czasie Wojny o Pierścień sprzymierzyli się z Sauronem. Mieli zaatakować na Minas Tirith razem z resztą wojsk Mordoru. Korsarze zostali jednak pokonani przez Aragorna i umarłych z Dunharrow.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki