FANDOM

Aragon i umarli

Aragorn i umarli z dunharrow

Umarli z Dunharrow – duchy "ludzi ciemności", będących wcześniej Góralami z Gór Białych, pochodzących od pre-numenorejczyków - ludzi z Ered Nimrais.

Historia Edytuj

Przed założeniem Gondoru byli oddani Sauronowi. W ostatnich latach Drugiej Ery przysięgli oni wierność Isildurowi, lecz kiedy przyszedł czas wypełnienia przysięgi złamali obietnicę i ukryli się w górach. Ścieżka Umarłych była wcześniej ich ukrytą świątynią.

Isiludr przeklął ich, aby nie zaznali spokoju aż dopełnią przysięgi. Żyli potępieni w grotach pod Dwimorberg, niedaleko Dunharrow, nawiedzając tamte tereny i siejąc postrach wśród chłopów. Umarli zostali zwolnieni z przysięgi, kiedy w czasie Wojny o Pierścień wezwani przez Aragorna, następcy Isildura, pomogli wyzwolić Pelargir spod panowania Korsarzy z Umbaru.

Adaptacje Edytuj

W filmie Władca Pierścieni: Powrót Króla umarli nie odchodzą tak jak w książce po odbiciu Pelarigru, a uczestniczą w Bitwie na polach Pelenoru, podczas której odgrywają kluczową rolę uwalniając miasto od orków. Uwolnieni z przysięgi są dopiero po bitwie. Pominięty jest zupełnie wątek Szarej Drużyny.