FANDOM

Tukon – miejscowość położona w Shire[1].

Geografia Edytuj

Tukon znajdował się w Zielonym Pogórzu, w Zachodniej Ćwiartce, niedaleko granicy z Południową. Był zamieszkiwany przez hobbicką rodzinę Tuków, skąd pochodzi też nazwa tej osady[1].

Oprócz tradycyjnych smajalów, powstało też tam wiele domów z drewna i cegły, w których siedziby mieli rzemieślnicy[2]. Znajdował się też tam Wielki Dwór Tuków, gdzie urzędował than[3].

Historia Edytuj

Dokładna data powstania Tukonu nie jest znana, jednak mogło to się stać w tym samym momencie, kiedy Isengrim II rozpoczął budowę Wielkich Smajalów w 2683 roku Trzeciej Ery[4].

Podczas Wojna o Pierścień, zbiry Sarumana próbowały przejąć kontrolę nad Tukonem, jednak spotkali się ze zdecydowanym oporem Tuków pod wodzą thana Paladina II Tuka. Dzięki systemowi głębokich nor w Zielonym Pogórzu zbiry nie mogły się do nich dobrać. 2 listopada 3019 roku do Tukonu przybył Pippin i sprowadził stąd część hobbitów do walki z ludźmi Sarumana[5].

Etymologia Edytuj

Nazwa „Tukon” powstała po przetłumaczeniu z języka angielskiego słowa „Tuckborough”. Nazwa ta jest dwuczłonowa. Słowo „Tuck-” to zniekształcona nazwa rodu Tuków. Natomiast słowo „-borough” oznacza miasto. Ten związek wyrazowy dosłownie przetłumaczony na język polski brzmiałby „miasto Tuków”, jednak Maria Skibniewska tłumacząc Władcę Pierścieni postanowiła przetłumaczyć to słowo na „Tukon”.

Przekłady na język polski Edytuj

Shire

Wschodnia Ćwiartka Białe Bruzdy • Borsucze Jamy • Bystry Bród • Causeway • Dwaling • Kamieniołom • Kotlinka • Leśny Dwór • Leśny Zakątek • Łozina • Moczary • Ostowy Potok • Rzeka Graniczna • Scary • Słupki • Strumień Słupianka • Wierzbina • Wyspa Girdley • Wzgórza Scary • Yale • Zamoście • Żabia Łąka • Złoty Okoń
Południowa Ćwiartka Bród Sarn • Igielniczka • Longbottom • Pogranicze • Sackville • Zielone Pogórze
Tukland Tukowa Skarpa • Tukon • Wielkie Smajale • Withwell
Inne lokacje Baranduina • Marchia Zachodnia • Kamień Trzech Ćwiartek • Most na Brandywinie • Wschodni Gościniec • Woda

Przypisy