FANDOM

TN-Tinuviel Reborn

Beren i Luthien wracający do Śródziemia (graf. Ted Nasmith)

Tol Galen
– zielona wyspa, położona na rzece Adurancie, dopływie Gelionu na południu Ossiriandu.

Na tej wyspie żyli Beren i Luthien po powrocie do życia i do Śródziemia. Z tej przyczyny ziemia ta była potem nazywana Dor Firn-i-Guinar lub Dor Gyrth i chuinar - "Miejsce gdzie umarli ożywają" a także "Guilwarthon" - "Żyjacy umarli"[1]. Tu urodził się ich syn Dior. Po zamordowaniu Thingola Beren, wraz z Diorem i Zielonymi Elfami zorganizowali grupę, która uderzyła na krasnoludów i pokonała ich w Bitwie nad Sarn Athrad. Skarb utonął w rzece Ascar z wyjątkiem Nauglamira z Silmarilem. W ten sposób dostał się on znowu w jego ręce.

Tol galen by kiprasmussen

Tol Galen (graf. Kip Rasmussen)

Przez długo czas Luthien nosiła silmaril przebywając na Tol Galen, mówiło się wówczas, że ta ziemia żyjących umarłych stawała się jasna, piękna i owocodajna jak Valinor.

Ciekawostki Edytuj

Choć nie jest to nigdzie napisane, istnieje możliwość, że na tę samą wyspę wrócił z zaświatów Glorfindel. Nie wiemy dokładnie jaka część Ossiriandu przetrwała, jednak wyspa ta mogła znajdować się w Harlindonie gdzie około 1600 Drugiej Ery pojawił się ponownie Glorfindel. Sugerowałoby to, że miejsce to albo miało jakieś połączenie z Valinorem, albo piękno tego miejsca było tak wspaniałe, że Valarowie tu właśnie decydowali się ożywiać umarłych.