FANDOM

Tar-Meneldur, a właściwie Írimon (DE 543 - DE 942) – piąty król Númenoru. Podczas jego panowania Númenorejczycy zaczęli żeglować do Śródziemia i eksplorować jego bogactwa.

Biografia Edytuj

Írimon urodził się w 543 roku Drugiej Ery, jako najmłodsze dziecko Tar-Elendila. Miał jeszcze dwie starsze siostry – Silmariën i Isilmë. Za czasów panowania swego ojca poślubił córkę kapitana floty królewskiej VëanturaAlmarian. Z tego związku zrodził się Almarian, nazwany później Tar-Aldarionem, oraz dwie młodsze od niego dziewczynki – Ailinel i Almiel. Cały czas, jaki mógł poświęcić synowi, spędzał z nim na wybrzeżu, szczególnie w pobliżu Rómenny, gdzie znajdował się główny port Númenoru, gdyż, w odróżnieniu od ojca, pokochał morze i sztukę budowania okrętów. Wielokrotnie udzielał mu również pozwolenia na żeglugę statkiem, który otrzymał od Vëantura[1]. Tar-Meneldur rządził od 740 roku. Za jego panowania powstała Gildia Podróżników, a dokładnie w 750 roku. Cechowała go mądrość, cierpliwość i łagodność. Panował do 883 roku. Zrzekł się korony na rzecz swego syna, a uczynił to niespodziewanie i przed czasem. Posunięcie było polityczną odpowiedzią na wyrażony przez Gil-galada niepokój o to, że w Śródziemiu powstaje niebezpieczeństwo, wrogie Eldarom i Dúnedainom. Zmarł w 942 roku Drugiej Ery[2].

Charakterystyka Edytuj

Ze względu na miłość do gwiazd, przybrał miano Meneldura[1]. Cechowała go mądrość, cierpliwość i łagodność. Studiował wszystkie zapiski Eldarów i ludzi na temat Ei i otaczających Ardę otchłani; był pasjonatem obserwacji odległych ciał niebieskich[2].

Przypisy