FANDOM

Infobox1.png Ta strona nie posiada infoboxu. Jeśli możesz, dodaj infobox.

Tar-Atanamir zwany Wielkim (1800 – 2221 DE) – trzynasty władca i jedenasty król Númenoru. Wstąpił na tron w 2029 roku, zastępując na nim swojego ojca, Tar-Ciryatana. W 1986 DE urodził mu się syn Tar-Ancalimon.

Był pierwszym władcą sprzeciwiającym się otwarcie Zakazowi Valarów i kwestionował ich panowanie nad światem, co zapoczątkowało moralny upadek całego królestwa. Za jego czasów Cień padł na Númenor, a orły opuściły gniazdo na szczycie wieży królewskiego pałacu, które zamieszkiwały od czasów Tar-Minyatura. Wtedy też Núnenorejczycy zaczęli dokonywać masowych grabieży na ludności Śródziemia. Jego następcą został jego syn, Tar-Ancalimon.

PrzydomekEdytuj

Tego władce nazywano również Tar-Atanamirem Niechętnym. Władca ten zyskał takie miano, ponieważ był pierwszym królem, który odmówił abdykacji za życia i uparcie trzymał się władzy, aż śmierć go nie dosięgła. Odtąd już żaden król nie ustępował tronu dobrowolnie swojemu dziedzicowi.

EtymologiaEdytuj

Imię króla Tar-Atanamir ma dwa człony. Słowo Tar- oznacza 'wysoki', 'szlachetny'. Natomiast imię Atanamir znaczy 'Człowiek-klejnot'.

BibliografiaEdytuj

Poprzednik:
Tar-Ciryatan
Król Númenoru
2029 - 2221 DE
Następca:
Tar-Ancalimon

Więcej z Fandomu

Losowa wiki