Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Szeloba

2742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Szeloba (ang. Shelobsin. ?) – Wielki Pająk, ostatnia przedstawicielka dzieci Ungolianty.

Historia Edytuj

Wczesne dzieje Szeloby Edytuj

Szeloba początkowo żyła w Beleriandzie[1], prawdopodobnie w Ered Gorgoroth, wraz z matką i rodzeństwem. Nie wiadomo jak przetrwała jego upadek. Najpewniej uciekła wcześniej przed armią Valarów. Dotarła w góry Ephel Dúath, będące zachodnią granicą Mordoru. Było to na długo przed tym, jak Sauron zbudował tam swoje imperium. W sieci tamtejszych jaskiń niedaleko przełęczy Cirith Ungol zbudowała swoją kryjówkę. Polowała na zwierzęta, wędrowców lub orków, którzy zapuścili się w tamte rejony.

Szeloba a Sauron Edytuj

Osiedlając się w Mordorze, Sauron świadom był obecności Szeloby w górach Ephel Duath i nie miał nic przeciwko temu, Wielki Pająk bowiem zajmował jedno z nielicznych, a na dodatek słabo strzeżone przejście do Mordoru, uniemożliwiając większości wędrowców jego przekroczenie. W zamian za to potwór mógł polować gdzie tylko chciał, a nawet pożerać orków. Sauron uważał się za zwierzchnika Szeloby, choć w rzeczywistości nie miał nad nią żadnej władzy.

Po spotkaniu z Gollumem Edytuj

Władca Pierścieni - Leże Szeloby (HD)03:38

Władca Pierścieni - Leże Szeloby (HD)

Frodo ucieka przed Szelobą – scena z filmu "Władca Pierścieni: Powrót króla"

84tcal 08.jpg

Szeloba i Frodo Baggins - Roger Garland

W 2980 r. TE do jaskini Szeloby przybył przypadkowo Gollum. Pajęczyca nie pożarła go, stwór bowiem był zbyt mizerny. Gollum od tej chwili był jej sługą. Na przełomie 3018 i 3019 r. TE Sméagol ponownie przybył do jaskini z wieściami, że niebawem przez przełęcz przechodzić będą dwaj hobbici – Frodo Baggins i Sam Gamgee. Kreatura liczyła, że gdy Szeloba pożre hobbitów, uda jej się znaleźć Jedyny Pierścień, który nieśli. Pierwsza część planu powiodła się i wkrótce zarówno Frodo, jak i Sam, nieświadomi grożącego im niebezpieczeństwa, weszli do jaskini. Szelobie udało się od tyłu zaatakować i ukąsić Froda. Na szczęście jad miał na celu tylko czasowe sparaliżowanie ofiary. Kiedy pajęczyca oplotła już hobbita swoją siecią, niespodziewanie zaatakował ją od tyłu Sam. Atakując Żądłem zdołał ciężko zranić ją w brzuch. Ranna bestia ostatkiem sił wpełzła do jednej ze swoich kryjówek. Być może wkrótce zmarła, jednak niewykluczone, że zdołała przetrwać.

Przypisy

  1. Tolkien JRR, Władca Pierścieni: Dwie Wieże, wyd. Amber, przekład Maria i Cezary Frąc, 2004, str. 310.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki