FANDOM

Celeborn.jpg

Celeborn

Stroje elfów – zbiór wszelkich informacji na temat elementów garderoby elfów[1].

Cechy ogólne Edytuj

Głównymi cechami strojów wszystkich elfów była wygoda, prostota, użycie niezwykłych materiałów. Strój miał podkreślać osobę, która je nosiła. Ubrania podróżne lub leśne były oszczędniejsze, zazwyczaj w kolorach szarych, zielonych lub czymś co łączyło je oba, rzadziej w brązach lub burych.

Prawie wszyscy elfowie nosili płaszcze z kapturami. Stroje wierzchnie prawie wszystkich z przedstawicieli tej rasy pozwalały być niezauważonym w ich naturalnym środowisku. Nie nosili butów z cholewkami, lecz lekkie miękkie "trzewiki" prawie nie zostawiające śladów na trawie lub śniegu[2].

Stroje reprezentacyjne mogły mieć więcej kolorów. Kolor biały uważany był za szlachetny. Takie stroje posiadały więcej wzorów. Niekiedy stroje świeciły własnym delikatnym światłem. Ozdoby dopełniała biżuteria, kamienie, ozdobne dodatki we włosach, diademy.

Cechy ogólne szczepów Edytuj

Stroje, w tym szczególnie wierzchnie płaszcze używano na ogół kolorystycznie w zależności od szczepu. Wiązało się to ze sposobem życia i było też podstawą do tworzenia nazw szczepów.

  • Elfowie leśni - płaszcze zielone, ozdoby we wzory liściaste, "Nazywano ich Laiquendil Elfy Zielone, bo nosili ubrania koloru liści"[3]. "Sporo osób, jak gdyby elfów w zielonych i brunatnych ubraniach, siedziało w krąg na pieńkach"[4]
  • Iathrimowie - płaszcze zielone
  • Sindarowie - płaszcze szare, symbolika morska (np. muszle), "w zbrojowniach Thingola przechowywano mnóstwo toporów ,włóczni i mieczów, a także wysokich hełmów i długich kaftanów z lśniących metalowych kółek"[3]
  • Galadhrimowie - "Gwizdnął przeciągle ptasim głosem i zaraz spośród gęstwiny młodych drzew pokazał się elf w szarym ubraniu, lecz z kapturem odrzuconym na plecy, tak że włosy lśniły złotem w porannym słońcu."[5] "Frodo wydostawszy się w końcu na ów talan zastał Legolasa już siedzącego obok trzech obcych elfów. Tamci mieli ubrania ciemnoszare i póki się nie poruszyli, trudno było ich dostrzec wśród gałęzi."[5]
  • Noldorowie - niekiedy płaszcze srebrne.

Konkretne stroje poszczególnych elfów Edytuj

Aredhela Edytuj

"Nazywano ją Ar-Feiniel, Białą Panią Noldorów, gdyż przy ciemnych włosach cerę miała bardzo jasną, a ubierała się wyłącznie w biel i srebro"[6].

Arwena Edytuj

"Głowę okrywał czepiec ze srebrnej koronki, usianej drobnymi szlachetnymi kamieniami, które skrzyły się biało, ale jej miękkiej szarej szaty nie zdobiło nic prócz pasa ze srebrnych liści"[7]. "Oto stanęła przed nim w Rivendell Luthien w płaszczu srebrnym i błękitnym, piękna jak zmierzch w domu elfów; podmuch wiatru rozwiał jej ciemne włosy, nad czołem klejnoty błyszczały jak gwiazdy."[8]

Beleg Edytuj

"Pojawił się nagle wśród nich rosły i barczysty człowiek, jak im się zdało, okryty białym płaszczem z kapturem"[9]

Ecthelion Edytuj

"Cały odziany w srebro, na lśniącym hełmie nosił stalowe kolce zwieńczone diamentami. Gdy giermek wziął od niego tarczę, ta roziskrzyła się jak okryta kroplami deszczu, tysiącami odłamków kryształu"[10].

Elrond i synowie Edytuj

"... miał na sobie szarą opończę i gwiazdę na czole, a w dłoni srebrną harfę. Na palcu błyszczał mu złoty pierścień z wielkim błękitnym klejnotem, Vilya"[11]. "Synowie Elronda (...) ubrani zaś byli jednakowo, w lśniące kolczugi pod srebrzystoszarymi płaszczami"[12].

Feanor Edytuj

Niekiedy nosił Silmarile: „zrobił też wysokie hełmy z czerwonymi pióropuszami[13].

Fingolfin Edytuj

"Błyszczał w cieniu jak gwiazda, zbroję bowiem miał posrebrzaną ,a tarczę błękitną wysadzaną kryształami, gdy zaś dobył z pochwy miecza, Ringil zalśnił niby sopel lodu"[14]

Fingon Edytuj

"... włożył na głowę biały hełm ... "[15]

Galadriela i Celeborn Edytuj

"Oboje byli dostojni i piękni, niezwykle wysocy - królowa dorównywała wzrostem królowi - i odziani w białe szaty."[16] "Dwóch elfów w bieli sterowało nim czarnymi wiosłami. Na śródokręciu zasiadł Celeborn, a za nim stała Galadriela, wysoka, w śnieżnej szacie, z diademem ze złotych kwiatów we włosach"[17]. "... siedziała na białym wierzchowcu, całą odziana w biel, jak obłok przesłaniający księżyc, zdawała się emanować łagodnym światłem. Na jej palcu lśniła Nenya, pierścień wykuty z mithrilu, z pojedynczym białym kamieniem błyszczącym jak lód."

Legolas Edytuj

"Był też obcy elf w zielono-brunatnym stroju"[18].

Luthien Edytuj

"Jej suknia była błękitna jak letnie przestworza, Lecz szare jak zmierzch były jej oczy; Jej płaszcz utkany w cudne lilie, Lecz ciemny jak cień był jej włos"[19]. "Suknię miała błękitną jak pogodne niebo, lecz oczy szare jak gwiaździsty wieczór, płaszcz naszyty złotymi kwiatami, lecz włosy ciemne jak cienie o zmierzchu, jak światło na liściach drzew, jak głos czystego strumyka, jak gwiazdy nad mgłami świata - takie było jej dostojeństwo i uroda, a twarz jej jaśniała światłem"[20]

Strażnicy bram Gondolinu Edytuj

  • Kamienna Brama: "Wielu uzbrojonych strażników w szarych strojach"
  • Brązowa Brama: "Ujrzeli kompanię wartowników odzianych w kolczugi, które lśniły stłumionym płomieniem, ostrza zaś toporów straży miały kolor czerwony"
  • Żelazna Brama: "Przeszli obok strażników Żelaznej Bramy mających czarne opończe, kolczugi i podłużne tarcze, oblicza zaś skrywających się za przyłbicami podobnymi do orlich dziobów."
  • Srebrna Brama: "Stało tam wielu na biało odzianych łuczników" "Trzymali tam straż łucznicy w w srebrnych kolczugach i białogrzebieniastych hełmach."
  • Złota Brama: "Trzy setki łuczników z długimi łukami i w pozłacanych kolczugach, z wysoko wyrastającymi z hełmów złotymi piórami. Potężne, okrągłe tarcze łuczników czerwone były niczym płomień."
  • Stalowa Brama: Ecthelion: "Cały odziany na srebrno, na lśniącym hełmie nosił stalowe kolce zwieńczone diamentami. Gdy giermek wziął od niego tarczę, ta roziskrzyła się, jak okryta kroplami deszczu, tysiącami odłamków kryształu."[10]

Thingol Edytuj

"Z zieleni płaszcz, w koronie liść, I srebrnej lancy długi szpic, Odbite w tarczy światło gwiazd, Nim pierwszy zalśnił słońca blask (...) Wysoki hełm, miecz długi miał Ów buków, dębów, wiązów pan"[19].

Thranduil Edytuj

"Na honorowym miejscu w długim szeregu ucztujących siedział leśny król, w koronie z liści na złocistych włosach"[21] "Na głowie miał koronę splecioną z jagód i czerwonych liści, jesień bowiem już się zbliżała. Wiosną nosił koronę z leśnych kwiatów. W ręku trzymał berło z rzeźbionej dębiny"[21]

Elementy ubioru Edytuj

W większości powtórzenie powyższych informacji z podziałem na części garderoby.

Płaszcze Edytuj

Płaszcze to najczęściej dostrzegany element stroju. Wiele szczepów używało specjalnych tajemniczo szytych strojów z kapturami, które miały właściwość wtapiania się w otoczenie. Znane były przynajmniej od Pierwszej Ery. "To piękne płaszcze z dobrej, bo sporządzonej w naszym kraju tkaniny, prawdziwe ubranie elfów"[17]. "Następnie elfowie rozpakowali i dali każdemu z Drużyny przyniesione ubrania. Dla wszystkich przygotowali kaptury i płaszcze, uszyte na miarę z jedwabiście gładkiego i lekkiego, ale ciepłego materiału […]. Trudno było określić jego kolor: był szary w odcieniu zmierzchu pod drzewami, ale w ruchu lub w innym świetle zielony jak ocienione liście, brązowy jak ugory w nocy lub matowosrebrny jak woda w blasku gwiazd. Wszystkie płaszcze miały pod szyją brosze w kształcie zielonego liścia ze srebrnymi żyłkami"[17].

Elfy żyjące w lasach (oprócz władców) nosiły także opończe z kapturami w kolorze zielonym, często z wzorami liściastymi. Sindarowie najczęściej szare, zdobione czasem w motywy morskie choć Beleg nosił płaszcz biały. Galarhrimowie nosili płaszcze kryjące. Noldorowie mieli płaszcze białe lub srebrne. Arwena ubrała raz płaszcz srebrno-błękitny. Elrond i synowie srebrzysto-szary. Płaszcz Luthien był utkany w złote lilie. Czarne opończe nosili strażnicy przy Żelaznej Gondolinu.

Strój męski Edytuj

Elfowie leśni (np. Leśne Królestwo) mieli stroje zielono-brunatne.Pozostałe stroje nie różniły się kolorem od okryć wierzchnich.

Suknie Edytuj

Arwena miała szarą jednolitą miękką suknię. Luthien suknię jasnobłękitną jak niebo. Kolor sukni innych elfek był zapewne podobny do koloru płaszcza skoro nie wyróżniał się.

Nakrycia głowy Edytuj

Głowę Arweny okrywał czepiec ze srebrnej koronki, usianej drobnymi szlachetnymi kamieniami, które skrzyły się biało. Thingol nosił koronę w kształcie liści. Thranduil oprócz podobnej korony w kształcie liści nosił także korony zależne często pory roku w jesieni splecioną z jagód i czerwonych liści, wiosną z leśnych kwiatów.

Galanteria Edytuj

Arwena miała pas ze srebrnych liści do szarej sukni.

Biżuteria Edytuj

Charakterystyczną klamrą płaszczy elfickich w Lorien były brosze w kształcie zielonego liścia ze srebrnymi żyłkami. Elrond nosił gwiazdę na czole. Galadriela miała diademem ze złotych kwiatów we włosach. Feanor niekiedy nosił Silmarile. Wyjątkową ozdobą był elessar szmaragdowa brosza w kształcie uskrzydlonego kamienia (Enerdhil, Idril, Earendil, Celebrimbor, Galadriela, Celebríana, Arwena, Aragorn). Znamy trzy pierścienie, noszone jednak nie tylko do ozdoby - Vilya, ze złota z błękitnym szafirem (Celebrimbor, Gil-galad, Elrond), Nenya, z mithrilu z białym jak lód diamentem (Celebrimbor, Galadriela), i Narya, ze złota z czerwonym rubinem (Celebrimbor, Gil-galad, Cirdan, Gandalf).

Obuwie Edytuj

Wiadomo, że Legolas nie nosił butów z cholewkami lecz miękkie trzewiki.

Zbroje Edytuj

Zbroja Fingolfina była posrebrzana. Strażnicy jednej z bram Gondolinu mieli zbroje pozłacane.

Oprócz zbroi płytowej elfowie nosili kolczugi lub metalowe koszulki, często z mithrilu. Sindarowie mieli długie kaftany z lśniących metalowych kółek. Synowie Elronda mieli lśniące kolczugi. Strażnicy Gondolinu przy jednej z bram mieli kolczugi lśniące czerwonym płomieniem, przy innej srebrne.

Noldorowie Feanora nosili wysokie hełmy z czerwonymi pióropuszami. Fingon miał biały hełm. Sindariowie mieli wysokie hełmy. Przy jednej z bram Gondolinu strażnicy mieli białogrzebieniaste hełmy, przy innej ze hełmów wystawały złote pióra, przyłbice innych podobne do orlich dziobów. Ecthelion na lśniącym hełmie nosił stalowe kolce zwieńczone diamentami.

Zazwyczaj tarcze były podłużne. Strażnicy przy złotej bramie w Gondolinie mieli potężne okrągłe czerwone tarcze. Ecthelion miał tarczę lśniącą tysiącami drobnymi kryształami. Fingolfin miał tarczę błękitną wysadzaną kryształami.

Miecz Ringil błyszczał biało jak sopel lodu. Thingol nosił lancę. Wielu elfów miało długie łuki. Elfowie przy jednej z bram Gondolinu mieli topory z ostrzami błyszczącymi na czerwono. Thranduil posiadał berło z rzeźbionej dębiny.

Przypisy

  1. Artykuł został przygotowany przy udziale użytkowników grupy Facebookowej "Śródziemianie": Marcin Gąbka, Monika Bujak, Monika Janikowska
  2. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, „Pierścień rusza na południe
  3. 3,0 3,1 J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Silmarillion, „Quenta Silmarillion”, „Sindarowie
  4. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Muchy i pająki
  5. 5,0 5,1 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, „Lothlórien
  6. J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Silmarillion, „Quenta Silmarillion”, „Eldamar i książęta Eldalië, ludu Eldarów
  7. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, „Wiele spotkań
  8. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, "Powrót Króla", Dodatek A Kroniki królów i władców, "Królowie Númenoru", Fragment historii Aragorna i Arweny
  9. J.R.R. Tolkien, Dzieci Hurina, O krasnoludzie Mimie
  10. 10,0 10,1 J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Niedokończone opowieści, „O Tuorze i jego przybyciu do Gondolinu
  11. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Powrót króla, „Szara Przystań
  12. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Powrót króla, „Szara Drużyna
  13. J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Silmarillion, „Quenta Silmarillion”, „Silmarile i niepokoje wśród Noldorów
  14. J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Silmarillion, „Quenta Silmarillion”, „Zniszczenie Beleriandu i śmierć Fingolfina
  15. J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Silmarillion, „Quenta Silmarillion”, „Piąta Bitwa: Nirnaeth Arnoediad
  16. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, „Zwierciadło Galadrieli
  17. 17,0 17,1 17,2 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, „Pożegnanie z Lórien
  18. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, „Narada u Elronda
  19. 19,0 19,1 Christopher Tolkien (red.), Historia Śródziemia t. IIII - The Lays of Beleriand - The lay of Leithian (tłum: Marcin Gąbka)
  20. J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Silmarillion, „Quenta Silmarillion”, „Beren i Lúthien
  21. 21,0 21,1 J.R.R. Tolkien, Hobbit, Beczkowy spływ

Więcej z Fandomu

Losowa wiki