FANDOM

Wierzba

Stara Wierzba, hobbici i Bombadil na obrazie Rogera Garlanda

Stara Wierzba (ang. Old Man Willow) – wierzba zamieszkująca Stary Las. Prawdopodobnie była jednym z tamtejszych Huornów, zdziczałych Entów.

Historia Edytuj

Według opowiastki hobbickiej Wierzba (rzekomo córka wodnicy) próbowała kiedyś uśpić Toma Bombadila, jednak ten nie uległ jej knowaniom. Wkrótce potem ożenił się ze Złotą Jagodą, a wierzba przybyła do nich na wesele[1].

Gdy przez Stary las przechodzili Frodo, Sam, Merry i Pippin, podczas wędrówki do Bree, zatrzymali się, by odpocząć pod Starą Wierzbą, która Merry'ego i Pippina wciągnęła do swego wnętrza. Uratował ich Tom Bombadil[2], który rozkazał jej wypuścić hobbitów.

Charakterystyka Edytuj

Stara Wierzba jest największym i najsilniejszym drzewem Starego Lasu. Posiada ona w sobie całą złość lasu, a jest tego dużo, ponieważ drzewa przesiąkły złem do ludzi i hobbitów, którzy je wycinają i spalają. Większość która wchodzi do tego lasu, już nie wychodzi. Tamtejsze drzewa potrafią się ruszać i blokować drogę. W tym lesie występują żywe drzewa, a nawet huorny.

Kreacja w adaptacjach Edytuj

Władca Pierścieni - Dwie Wieże - edycja rozszerzona Edytuj

Ta scena nie występuje w adaptacji z 2001 roku, ale w Dwóch Wieżach edycji rozszerzonej jest mała scena, gdzie Merry i Pippin zostają wciągnięci przez Huorna w lesie Fangorn, co jest nawiązaniem do przygody z Starą Wierzbą.

Władca Pierścieni - Drużyna Pierścienia (gra)Edytuj

Występuje także w grze nie zrobionej na podstawie filmu, gdzie Stara Wierzba robi tam za bossa Starego Lasu.

The Lord of the Rings OnlineEdytuj

Tam także można spotkać Starą Wierzbę pod angielską nazwą Old Man Willow.

EtymologiaEdytuj

W oryginale Tolkien do oddania nazwy Starej Wierzby użył wyrażenia Old Man Willow, co można przetłumaczyć jako Stara Wierzba, przy jednoczesnym założeniu jej 'męskiej płci'.

CiekawostkiEdytuj

  • W przekładzie Jerzego Łozińskiego Stara Wierzba została oddana jako Wierzbus.

Przypisy