FANDOM

Sirion – rzeka Beleriandu wypływająca z Ered Wethrin, a wpadająca do Zatoki Balar. Była największą rzeką Beleriandu, dzieląc go na Zachodni i Wschodni. Sirion, od przełomu, miał 130 staj długości (ok. 630 km). Jak cały rejon został zniszczony podczas Wojny Gniewu.

PrzebiegEdytuj

Przelom sirionu2

Przełom Sirionu

Eithel Sirion - źródła Sirionu - znajdowały się, między Ard-galen i Hithlum oraz Mithrim, w górach Ered Wethrin, nieopodal Barad Eithel - gdzie znajdowała się główna forteca Fingolfina i Fingona. Następnie płynęła na południe wzdłuż gór, aż do Moczarów Serech, gdzie spotykała strumień Rivil. Było to miejsce wielu bitew Pierwszej Ery. Przepływała przez Przełom Sirionu pomiędzy Ered Wethrin a Echoriath. Tam znajdował się Tol Sirion, wyspa położona na Sirionie, z wieżą Minas Tirith otoczona wysokimi górami, w których gnieździły się Wielkie Orły.

Sirion gate3

Wrota Sirionu

Od tego miejsca rzeka kierowała się cały czas na południe Beleriandu, przepływając przez Dimbar oraz Doriath, rozdzielając lasy Brethil (zamieszkane przez ludzi Halethy, Neldoreth i Region, zamieszkałe przez Sindarów.
Dolina wierzb2

Dolina Wierzb

W okolicach Aelin-Uial Sirion spotykał się z dopływem Aros, tworząc rozlewiska aż do pasma bariery Andram. Tam Sirion wpływał pod ziemię w Zapadlisku Sirionu, gdzie miał trzy korytarze kończące się Wrotami Sirionu. Następnie przepływał przez Dolinę Wierzb gdzie spotykał ostatni z dopływów - Narog. W okolicy Lisgardh tworzył deltę, a następnie wpadał do Zatoki Balar. Wśród trzcin i małych wysepek mieściły się Przystanie Sirionu pełniące ważną rolę po zniszczeniu miast Beleriandu. Sama delta była piaszczysta i zamieszkana tylko przez ptaki morskie.[1] Na wschód od tego miejsca rozpoczynał się największy las Beleriandu Taur-im-Duinath.

DopływyEdytuj

Sirion miał wiele dużych i małych dopływów. Największe z nich w kolejności to:

Przejścia Edytuj

Istniały trzy znane przejścia (oprócz niewielkich brodów w najwyższej partii):

  • Bród Brithiach, na płn. od Brethil (droga z Hithlum)
  • Most w Doriath
  • Ukryta przeprawa promowa w okolicach Aelin-Uial

Etymologia Edytuj

Nazwa jest pochodzenia sindarińskiego, od słowa sîr - "rzeka" z końcówką archaicznego dopełniacza liczby mnogiej -ion. Oznacza "wielka rzeka", lub "kraina wielu rzek". W Khuzdul rzeka nosiła nazwę Gabilān - "Wielka".

PrzypisyEdytuj

  1. J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Silmarillion, Quenta Silmarillion, Beleriand i jego królestwa