FANDOM

Elros elf.jpg

Elf ze straży Thranduila

Sindarowie (Elfy Szare, Elfy Półmorku) – (qya. szarzy ludzie, l. poj. sinda) (ang. Grey Elves, Elves of Twilight) – jeden z dwóch szczepów elfów, wywodzący się od Telerich, których powracający Ñoldorowie zastali w Beleriandzie. Największy szczep ze wszystkich Eldarów.

Do Sindarów, oprócz królewskich Iatrhrimów, należeli też Falathrimowie i Mithrimowie mieszkający w Falas i Hithlum. Inne elfy ze szczepu Telerich to Nandorowie którzy oddzielili się od Telerich jeszcze przed przekroczeniem Gór Mglistych i potem dotarli do Beleriandu, oraz Falmari, którzy dotarli do Amanu.

Charakterystyka Edytuj

Sindarowie stworzyli największe swoje królestwo w Doriath, ale pragnienie morza rosło w nich i nie mogli zaznać spokoju aż nie odpłynęli. Mówili sindarinem, wymyślili Cirth (długie runy). Byli najbardziej sprawni spośród wszystkich elfów w Śródziemiu pod względem wiedzy i umiejętności, choć nie tak potężni w wiedzy jak Calaquendi, i mniej zainteresowani np. metalurgią od Noldorów. Doskonali w pracach w drewnie, słynęli z budowy statków. Byli niezwykle uzdolnieni muzycznie i mieli przepiękne głosy. Wysocy, zazwyczaj o ciemnych, lub czasem srebrnych włosach.

Historia Edytuj

Doriath.jpg

Jedna z siedzib elfów w Doriath

Teleri mieli dwóch królów: Elwë i jego brata Olwë, który objął rządy po tym jak Elwe spotkał w lesie Melianę i zniknął na wiele lat. To opóźniło wędrówkę do Amanu. Dlatego Olwe z grupą elfów postanowili nie czekać dłużej i dokończyć podróż. Elwe w końcu wrócił i założył królestwo we wschodnim Beleriandzie: Egladorze, gdzie Krasnoludowie pomogli wybudować mu miasto Menegroth. Aby zabepieczyć się przed Morgothem wybudowali dokoła krainy Obręcz Meliany dlatego tę krainę nazywano potem Doriath ("ogrodzony kraj").

Sindarowie byli określani zbiorczo, gdyż stworzyli rodzaj własnej cywilizacji, łącznie z odrębną kulturą i językiem. W Drugiej Erze po Wojnie Gniewu Sindarowie dołączyli do leśnych elfów w Mrocznej Puszczy i w Lothlórien, jeszcze inni połączyli się z elfami z Edhellond w Belfalas. Wszędzie tam dominowali swoją kulturą i wiedzą, stając się w znacznej mierze przywódcami tych grup.

Przedstawiciele Edytuj

Lista najbardziej znanych Sindarów z różnych gałęzi tej grupy.

Etymologia Edytuj

Nazwa prawdopodobnie wywodzi się od quenejskiej nzwy Thingola - Sindikollo (Szary płaszcz). Może się wiązać też z jego srebrnymi włosami (pomimo tego, że elfy te miały włosy zazwyczaj ciemne).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki