Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Sindarin

2381stron na
tej wiki
Dyskusja0
440px-A Elbereth Gilthoniel-teng.svg

Pismo

Sindarin – jeden z elfickich języków, najczęściej używany w Śródziemiu w Trzeciej Erze.

Język ten miał wspólne korzenie z Quenyą. Wywodził się bezpośrenio z telerinu. Początki sindarinu to czas, kiedy pewna część Eldarów nie przeprawiła się przez Morze, a osiadła w Beleriandzie. Język ten szybko się zmieniał, ponieważ kraina, w której nim mówiono, należała do śmiertelnych.

Język ten upowszechnił się wraz z zakazem używania quenyi w Doriath, oraz częstym przepływem Sindarów do innych plemion. Powstały formy i dialekty sindarinu jak: sindarin Ñoldorów od 1497 PE i sindarin Dúnedainów od 422 PE. Po upadku Beleriandu dialekty zmieszały się, na skutek przepływu całych grup i język ten począł się na nowo dzielić na dialekty w różnych częściach Śródziemia. Pozostał językiem elfów do końca ich pobytu. W obszarach leśnych miał wpływy nandorinu, w obszarach miejskich był wypierany przez Westron.

  • Dialekty sindarinu
    • Falathrin, (dialekt z Falas, wymarły)
    • Sindarin Północny (dialekt z Dorthonion, Hithlum, wymarły)
    • Sindarin Ujścia Sirionu (zmieszany z innymi, wymarły)
    • Sindarin z Gondoru (rozwój sindarinu po dalszym zmieszaniu)

Do zapisu pierwotnie używano Cirthu, jednak potem zastąpiono go popularnym Tengwarem.

Zobacz teżEdytuj

  • Słownik Sindarinu - słownik opracowany przez użytkowników Śródziemie Wiki. Zostały z nim zebrane słowa z Sindarinu, które przetłumaczono na język polski.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Sindarin

Więcej od Wikii

Losowa wiki