Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Silmarile i niepokoje wśród Ñoldorów

2740stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Feanor i slim..jpg

Feanor tworzy Silmarile

Silmarile i niepokoje wśród Ñoldorów – siódmy rozdział Quenty Silmarillion, wchodzącej w skład książki Silmarillion, napisanej przez J.R.R. Tolkiena i zredagowanej przez Christophera Tolkiena.

Treść rozdziału Edytuj

Fëanor stworzył Silmarile – trzy wspaniałe klejnoty, promieniujące własnym światłem. Nikomu nie zdradził, z jakiej substancji wykonał kryształ osłaniający wewnętrzny ogień, który stworzył ze zmieszanego światła Dwóch Drzew Valinoru.

Jego dzieło wzbudzało zachwyt wszystkich mieszkańców Amanu, elfów i Valarów. Varda uświęciła je, sprawiając, że żadna zła istota nie może dotknąć Silmarilów bez oparzenia i uschnięcia. Gdy zobaczył je Melkor, od razu jego zazdrość i nienawiść do Fëanora wzrosła. Melkor zjednał sobie wielu elfów, szczególnie Ñoldorów. Rozpowiadał wśród nich kłamstwa tak umiejętnie, że zaczęli wierzyć że sami je wysnuli z własnych myśli. Zaczęli myśleć, że Valarowie sprowadzili ich do Amanu z powodu zazdrości, żeby zapobiec świetności, do jakiej mogliby dojść elfowie w Śródziemiu. Melkor wyjawił im też, że ma przyjść na świat jeszcze śmiertelne plemię ludzi, czego Valarowie im nie powiedzieli.

Ñoldorowie zaczęli szemrać przeciwko Valarom. Między Fëanorem, a jego przyrodnim bratem Fingolfinem zrodziła się zazdrość o władzę nad Ñoldorami. Fëanor zaczął jawnie buntować się przeciwko Valarom, mówił że wyzwoli swój ród z poddaństwa. Fingolfin pospieszył do pałacu Finwëgo, swego ojca i prosił o ukrócenie pychy Fëanora. Jednak ten wkroczył za nim w pełnym rynsztunku i groził mu, żeby nie przywłaszczał sobie miłości ojca i prawa do władzy.

Fëanora postawiono przed sądem Manwëgo. Po rozmowie z nim, dowiedział się, że to Melkor podburza elfów przeciwko Valarom. Tulkas więc natychmiast ruszył na poszukiwanie złoczyńcy, a Mandos skazał Fëanora na dwanaście lat wygnania z Tirionu. Zamieszkał w Formenos, gdzie przeniósł się też jego ojciec Finwë i siedmiu synów, i gdzie ukryte były Silmarile.

Poprzedni rozdział:
Fëanor i uwolnienie Melkora z oków
Silmarile i niepokoje wśród Ñoldorów Następny rozdział:
Mrok nad Valinorem

Więcej w Fandom

Losowa wiki