Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Sean Bean

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Sean Bean
Bean.jpg
Imię i Nazwisko Shaun Bean
Data Urodzenia 17 kwiecień 1959
Miejsce Urodzenia Sheffield (Wielka Brytania)
Zawód Aktor
Odgrywana Rola Boromir

Shaun Mark Bean (Sean Bean) (ur. 17 kwietnia 1959 w Sheffield) – brytyjski aktor teatralny i filmowy. Sean to irlandzko-szkocka pisownia jego imienia, której używa jako aktor.

Biografia Edytuj

Zanim Sean Bean rozpoczął karierę artystyczną pracował jako spawacz w firmie swojego ojca. Jednak szybko zdał sobie sprawę, że nie jest to zawód jaki chciałby wykonywać i spróbował swoich sił jako aktor w miejscowym teatrze w Sheffield (Anglia, Wielka Brytania). W krótkim czasie zyskał sobie miano jednego z najlepszych artystów tej sceny i zachęcony swoimi sukcesami rozpoczął naukę w prestiżowej Royal Academy of Dramatic Art. Po zakończeniu swojej edukacji Bean zadebiutował na dużej scenie jako Tybalt w "Romeo i Julii" Williama Szekspira. Rola ta przyniosła mu uznanie krytyków i zaowocowała kolejnymi propozycjami ról. W 1986 r. Derek Jarman zaangażował Beana do swojego filmu "Caravaggio". Rola ta została owacyjnie przyjęta przez krytyków i otworzyła aktorowi drogę do elitarnej grupy Royal Shakespeare Company, z którą przez jakiś czas występował. W 1988 r. Bean wystąpił w jednej z głównych ról w głośnym filmie Mike'a Figgisa "Burzliwy poniedziałek", która ostatecznie potwierdziła jego wysoką pozycję w aktorskim świecie i otworzyła drzwi do udziału w produkcjach wysokobudżetowych. Od tamtej pory Sean wystąpił w tak znanych obrazach jak "Czas patriotów", czy "GoldenEye". Bean jest również zasłużonym aktorem telewizyjnym. Polscy widzowie mogli podziwiać go jako Sharpe'a, żołnierza z okresu napoleońskiego, w którego postać artysta wcielił się już 14 razy. 

Życie prywatne Edytuj

Był czterokrotnie żonaty. Ze związków ma trzy córki. Mierzy 178 cm wzrostu.

Ciekawostki Edytuj

  • Ma bliznę nad okiem, po tym jak Harrison uderzył go hakiem podczas kręcenia filmu ,,Czas Patriotów'
  • Jego niechęć do latania jest tak duża, że podczas kręcenia sceny na "Górze Caradhras" z "Władcy Pierścieni: Drużyna Pierścienia", na plan szedł pieszo, w kompletnym kostiumie, podczas gdy jego koledzy z filmu lecieli tam helikopterem.
  • W latach 2000-2007 był członkiem zarządu angielskiego klubu piłkarskiego Sheffield United
  • Sean Bean znany jest z tego, że prawie każda odgrywana przez niego Postać została w filmie uśmiercona.

Więcej w Fandom

Losowa wiki