Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Saruman

Dyskusja3
1681stron na
tej wiki
Saruman
Saruman
Saruman
Rasa Majar
Płeć Mężczyzna
Tytuły lub przydomki Istari, Glowa Białej Rady,
Władca Isengardu, Curumo, Sharkey
Data urodzenia Przed stworzeniem Ardy
Data śmierci 3 Listopada, 3019 TE
Kolor włosów czarny, potem biały
Kolor oczu czarny
Występowanie Trylogia Władca Pierścieni
Hobbit: Niezwykła Podróż
Aktor Christopher Lee
Saruman – czarodziej, głowa Białej Rady, władca Isengardu

BiografiaEdytuj

Wczesne życieEdytuj

Saruman był jednym z pięciu Istarich przybyłych do Śródziemia z Valinoru. Osiedlił się w Isengardzie, w wieży Orthank. Stanął na czele Białej Rady, choć popierany przez Galadrielę Gandalf Szary miał na to szansę.

Poszukiwanie PierścieniaEdytuj

Saruman na długo przed nim rozpoczął poszukiwania Jedynego Pierścienia, gdyż pragnął zdobyć go do własnych celów. W 2939 TE odkrył, że Sauron wie gdzie zginął Isildur co mogło mu ułatwić odnalezienie pierścienia, jednak nie podzielił się tą informacją z Białą Radą.

Gandalf wezwany przez Radagasta Burego, udał się do Isengardu po tym, jak odkrył, że stary pierścień należący do Bilba Bagginsa jest Jedynym. Saruman zdradził mu, że pragnie władzy i zaproponował przyjacielowi udział w planie, wzamian za wydanie właściciela pierścienia. Gandalf odmówił i po przegranej walce z Sarumanem został uwięziony przez niego na szczycie Orthanku, jednak niedługo potem odleciał na grzbiecie orła.

WojnaEdytuj

Po wyruszeniu z Rivendell Drużyna Pierścienia napotykała szpiegów czarodzieja. Przeszkodził jej także w przejściu przez Caradhras. Na jego rozkaz grupa Uruk-hai schwytała Merry'ego Brandybucka i Pippina Tuka, którzy zostali pomyleni z Frodem BagginsemPowiernikiem Pierścienia, lecz przed dotarciem do Isengardu, Uruk-hai zostali zabici przez jeźdźców Rohanu, a hobbici uciekli. Później armia Sarumana wzięła udział w Bitwie o Helmowy Jar, w której poniosła porażkę. W tym samym czasie Isengard zaatakowały enty, które zniszczyły go i zalały wodą z Iseny. Nie udało im się dostać do Orthanku, jednak czarodziej został w nim uwięziony.

UpadekEdytuj

Próbował wywrzeć wpływ na Gandalfa i jego towarzyszy, kiedy ci dotarli do wieży. Używając swego głosu nakłaniał ich do zmiany postępowania i decyzji. Gandalf oparł się jego głosowi i oficjalnie usunął go z zakonu Istarich. Po pewnym czasie Saruman został uwolniony przez Drzewca. Wyruszył do Shire, gdzie objął bezprawnie władzę i zaprowadził rządy terroru. Stan rzeczy zmienił powrót czwórki hobbitów, którzy uwolnili Shire. Czarodziej zginął zabity przez swego sługę,Grimę.

Kreacja filmowa Edytuj

Saruman-1-

Saruman patrzy w palantir

W filmowej trylogii Władcy Pierścieni i Hobbit: Niezwykła podróż reżyserii Petera Jacksona, w rolę Sarumana wcielił się Christopher Lee.

Jego losy różniły się od książkowych − w rozszerzonej wersji Powrotu Króla zginął jeszcze w Isengardzie, zadźgany przez Grimę.

CiekawostkiEdytuj

  • Tolkien był konserwatystą, nie lubił techniki. Dlatego wszystko, co związane jest z postępem jest u niego złe. A dobre jest to co stare, tradycyjne... dlatego Saruman musiał zdradzić.
  • Odtwórca roli Sarumana − Christopher Lee osobiście znał Tolkiena! Podobno poznał go w jednym z pub'ów.  
  • W The Lord of the Rings: Tactics bierze udział w kilku wydarzeniach, w których nie powinien uczestniczyć, np. Walczy z Elfami w Helmowym Jarze i ściga Froda Bagginsa w wieży Cirith Ungol.
Ainurowie
Valarowie Manwë • Ulmo • Aulë • Oromë • Námo (Mandos) • Irmo (Lórien) • Tulkas

Varda • Yavanna • Nienna • Estë • Vairë • Vána • Nessa

Majarowie Eönwë • Ilmarë • Ossë • Uinena • Salmar • Meliana • Ariena • Tilion • Curumo (Saruman) • Olórin (Gandalf) • Aiwendil (Radagast) • Alatar (Morinehtar) • Pallando (Rómestámo)
Siły ciemności
Valarowie Morgoth (Melkor)
Majarowie Sauron • Gothmog • Zguba Durina • Ungolianta • Curumo (Saruman)

Więcej od Wikii

Losowa wiki