Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Sarn Gebir

2767stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Sarn Gebir w LOTRO.jpg

Sarn Gebir w grze LOTRO

Sarn Gebir (sin. kamienne kolce) lub Progi (ang. Rapids) – kamieniste progi rzeczne na Anduinie, znajdujące się powyżej Wrót Argonath, na wysokości Emyn Muil.

Miejsce to charateryzowały przede wszystkim "skały i kamienne wyspeki sterczące pośród nurtu", "strome progi i wyszczerzone kamienne zęby" oraz liczne wiry wodne. Prąd w tych okolicach był bardzo silny. Wszystko to sprawiało, że niezwykle trudno było przebyć ten, niewiele ponad milowy, odcinek Anduiny drogą wodną. Jak mówił Boromir: "[...] nocą czy dniem, żadna łódź jeszcze nie przedostała się cała przez progi Sarn Gebir". Można je było jednak ominąć, maszerując kamienną ścieżką na zachodnim brzegu rzeki, prowadzącą od jednej przystani na północ od bystrzyn do drugiej już po ich drugiej stronie. Brzeg w tych okolicach "wznosił się bezładnym rumowiskiem szarych wapiennych głazów, wśród których ziały dziury, podstępnie zamaskowane gęstwą zielska i zarośli". Sama ścieżka zaś pokryta była w niektórych miejscach tarniną oraz obejmowała niejednolity teren, co utrudniało podróż z jakimkolwiek większym ekwipunkiem.

HistoriaEdytuj

Ze słów Boromira i Aragorna wiemy, iż miejsce to było niemal w ogóle nieuczęszczane. Kto próbował przebyć Sarn Gebir drogą wodną prawdopodobnie ginął w odmętach Anduiny. Nieliczni podróżnicy z krajów Północy raczej korzystali ze ścieżki, okalającej ten śmiertelnie niebezpieczny odcinek rzeki.

23 lutego TE 3019 do Sarn Gebir dotarła Drużyna Pierścienia. Aragorn pierwotnie szacował, że podczas nocnego spływu nie dopłyną aż tak daleko, gdyż dzieliło ich wtedy od progów jeszcze wiele mil. Jednak głównie za sprawą niezwykle szybkiego prądu, jaki wystepował na tym odcinku Anduiny, wioślarze nie chcący dotarli do Sarn Gebir jeszcze tego samego dnia. Rozpaczliwie próbowali zawrócić. Do tego niemalże w tym samym momencie zostali zaatakowani przez orkowych łuczników oraz Nazgùla, znajdujących się na wschodnim brzegu rzeki. Ostatecznie bez większych obrażen udało im się wyjść z tarapatów i przezwyciężając szaleńczy prąd, dotarli do małej przystani u zachodniego brzegu, nieco na północ od Progów, gdzie spędzili resztę nocy. Następnego dnia, po uprzednim zbadaniu terenu, wraz z łodziami i całym ekwipunkiem ruszyli ścieżką, okalającą Sarn Gebir. Po kilkugodzinnym marszu dotarli do przystani po południowej stronie Progów.

BibliografiaEdytuj

  • J. R. R. Tolkien, Władca Pierścieni, tom 1 Drużyna Pierścienia, Wielka Rzeka, przeł. Maria Skibniewska, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2013, ISBN 978-83-7758-255-8
  • Robert Foster, Encyklopedia Śródziemia, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2012, ISBN 978-83-241-4387-0

Więcej z Fandomu

Losowa wiki