Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Sarati

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Sarati2.jpg

Fragment zapisu sarati

Sarati – pismo opracowane przez Rúmila z Tiorionu. Pierwsze pismo quenejskie. Później pismo to rozwinął Feanor do postaci tengwaru.

W piśmie tym każda spółgłoska była reprezentowana przez pełną literę (sarat), podczas gdy samogłoski oznaczano, z lewej lub prawej strony spółgłosek mniejszymi znakami zwanymi tehtar. W quenyi spółgłoski wypowiadano ciszej niż samogłoski, które stanowiły modyfikator. W piśmie opuszczano literę a jako najbardziej popularną. Było więc to pismo zgłoskowe, lub wręcz sylabiczne. Spółgłoska stanowiła podstawę tworzenia sylaby rozwijaną w różny sposób zależnie od samogłosek. Dlatego każda sylaba była notowana przez jedną sarat z modyfikacjami w postaci tehtar.

Z racji tego że elfowie byli oburęczni nie został wyróżniony żaden kierunek pisma. Zapisywano go więc od prawej do lewej, od lewej do prawej lub naprzemiennie, a także z góry w dół kolumnami od prawej lub od lewej strony. Wprowadzano też liniaturę, która mogła ale nie musiał porządkować tekst. Niekiedy też w formie ozdobnej zapisywano litery zdwojone przez odbicie lustrzane, szczególnie w układzie pionowym.

Więcej w Fandom

Losowa wiki