Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Samwise Gamgee

Dyskusja0
1616stron na
tej wiki
Stub-icon.png Ten artykuł należy przeredagować, aby dopasować go do standardów obowiązujących na Śródziemie Wiki.
Samwise Gamgee
Sam
Sam
Rasa Hobbit
Płeć Mężczyzna
Inne imiona Sam, Samwis Gamwich,
Samwise Gammidgy, Samwise Gardner, Samwise mężny
Tytuły lub przydomki Burmistrz Shire
Data urodzenia 6 kwietnia, 2960 TE
Data śmierci nieznana- opuścił Śródziemie, by odpłynąć do Amanu
Aktor Sean Astin
Samwise Gamgee – członek Drużyny Pierścienia, mieszkaniec Shire, przyjaciel i sługa Froda, do którego zwraca się per " panie ".

Był synem Hamfasta i Bell, pracował jako ogrodnik. Zawsze marzył o ujrzeniu na własne oczy elfów. Okazja ku temu nadarzyła się, kiedy "przez przypadek" podsłuchał rozmowę Gandalfa i Froda o Jedynym Pierścieniu. Wyruszył wraz z nim na wyprawę.

Zawsze opiekował się i troszczył o swego pana, na przykład podczas jego leczenia w Rivendell. Kiedy Drużyna się rozpadła, pozostał z Frodem i z nim udał się do ostatecznego celu podróży . Nigdy nie ufał Gollumowi, od kiedy ten przyłączył się do nich. Dzięki Samowi natomiast misja się powiodła. Kiedy jego przyjaciel został zaatakowany przez pajęczycę Szelobę, Gamgee ocalił go, podobnie jak później w Cirith Ungol. Przez ten czas przechowywał Jedyny Pierścień, jest więc zaliczany do Powierników Pierścienia.
Sam i Różyczka w trakcie ślubu

Ślub Sama i Różyczki

Przez cały czas wyprawy wspierał też Froda i podtrzymywał w nim nadzieję. Potrafił także gotować i prawie zawsze miał dobry humor. Podczas podróży przywiązał się do kucyka imieniem Bill.

Po Wojnie o Pierścień wrócił do Shire'u 6 października 3021 roku i ożenił się z Różą Cotton, z którą miał trzynaścioro dzieci. Oto spis od najstarszego do najmłodszego: Elanor, Frodo, Róża, Merry, Pippin, Złotogłówka, Hamfast, Stokrotka, Pierwiosnka, Bilbo, Ruby, Robin oraz Tom. Ponadto został wybrany siedmiokrotnie na burmistrza.

Po śmierci żony Sam opuścił Śródziemie i jako jeden z Powierników Pierścienia odpłynął na Zachód w roku 1482 według rachuby Shire.

EtymologiaEdytuj

Nazwisko Gamgee, Tolkien zaczerpnął od materiału chirurgicznego, a dokładnie opatrunku z waty wymyślonego w XIX wieku w Birmingham przez chirurga o tym samym nazwisku - Josepha Sampsona Gamgee.

CiekawostkiEdytuj

  • W filmowej adaptacji trylogii, w reżyserii Petera Jacksona Sama zagrał Sean Astin.
  • Sean Astin przytył 30 funtów (ok. 15 kilo), żeby bardziej pasować do wyglądu hobbita.
Drużyna Pierścienia
Aragorn II | Gandalf | Frodo Baggins | Samwise Gamgee | Meriadoc Brandybuck | Peregrin Tuk | Legolas | Gimli | Boromir

Więcej od Wikii

Losowa wiki