Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Samwise Gamgee

Dyskusja0
1753strony na
tej wiki
40px-WEdycji.png Ten artykuł jest w edycji i ktoś właśnie zrobił sobie przerwę. Aby zapobiec konfliktom edycji, poczekaj, aż ten szablon zniknie z artykułu.
W razie wątpliwości skontaktuj się z administratorem lub z użytkownikiem o nicku Dixiva.
 
Samwise Gamgee
Sam
Sam
Rasa Hobbit
Płeć Mężczyzna
Inne imiona Sam, Samwis Gamwich,
Samwise Gammidgy, Samwise Gardner, Samwise mężny
Tytuły lub przydomki Burmistrz Shire
Data urodzenia 6 kwietnia, 2960 TE
Data śmierci nieznana- opuścił Śródziemie, by odpłynąć do Amanu
Aktor Sean Astin

Samwise Gamgeehobbit, członek Drużyny Pierścienia, mieszkaniec Shire, przyjaciel i sługa Froda, do którego zwraca się per "panie".

BiografiaEdytuj

Był synem Hamfasta i Bell. Miał pięcioro rodzeństwa. Pracował jako ogrodnik, między innymi u Froda. Podsłuchał on rozmowę Powiernika z Gandalfem i tym samym stał się częścią. Spełnił też swoje marzenia o wyruszeniu na wyprawę i spotkaniu elfów.

W czasie Wojny o PierścieńEdytuj

Sam wraz z Frodem, Merrym i Pippinem podąża do Bree, aby tam spotkać się z Aragornem i z nim udać się do Rivendell. Tam tworzy się Drużyna Pierścienia, która wyrusza w stronę Mordoru. Po jej rozpadzie koło Amon Hen, Sam postanawia podążać ze swoim przyjacielem do kraju Saurona. Zawsze opiekował się i troszczył o swego pana, na przykład podczas jego leczenia w Rivendell. Kiedy Drużyna się rozpadła, pozostał z Frodem i z nim udał się do ostatecznego celu podróży. Nigdy nie ufał Gollumowi, od kiedy ten przyłączył się do nich. Dzięki Samowi natomiast misja się powiodła. Kiedy jego przyjaciel został zaatakowany przez pajęczycę Szelobę, Gamgee ocalił go, podobnie jak później w Cirith Ungol. Przez ten czas przechowywał Jedyny Pierścień, jest więc zaliczany do Powierników Pierścienia. Przez cały czas wyprawy wspierał też Froda i podtrzymywał w nim nadzieję. Potrafił także gotować i prawie zawsze miał dobry humor. Podczas podróży przywiązał się do kucyka imieniem Bill.

Po Wojnie o PierścieńEdytuj

Władca Pierścieni - Głupi, tłusty hobbit01:44

Władca Pierścieni - Głupi, tłusty hobbit

Rozmowa Sama z Gollumem nad potrawką z królika - scena z filmu "Władca Pierścieni: Dwie wieże"

Władca Pierścieni - Sam kontra Szeloba (HD)04:42

Władca Pierścieni - Sam kontra Szeloba (HD)

Walka Sama z Szelobą - scena z filmu "Władca Pierścieni: Powrót króla"

Po Wojnie o Pierścień 6 października 3021 roku wrócił do Shire i ożenił się z Różą, z którą miał trzynaścioro dzieci. Ich imiona, od najstarszego do najmłodszego: Elanor, Frodo, Róża, Merry, Pippin, Złotogłówka, Hamfast, Stokrotka, Pierwiosnka, Bilbo, Ruby, Robin oraz Tom. Ponadto został wybrany siedmiokrotnie na burmistrza. W 1442 roku wraz z żoną i Elanorą odwiedził Gondor. W 1452 roku jego córka poślubiła Fastreda z Zielonych Piasków, a dwa lata później urodził im się syn, Elfstan. W 1455 na prośbę Sama Fastred został strażnikiem Marchii Zachodniej, przyłączonej do Shire i razem z Elanorą zamiezskują tam. Frodowi przekazuje Bag End, który zakłada rodzinę Gardnerów ze Wzgórza. W 1482, w dniu przesilenia letniego umiera Róża, a 22 września Samwise opuszcza Bag End. Przekazuje Gładyszom Czerwoną Księgę i jako ostatni z Opiekunów Pierścienia opuszcza Śródziemie.

EtymologiaEdytuj

Nazwisko Gamgee, Tolkien zaczerpnął od materiału chirurgicznego, a dokładnie opatrunku z waty wymyślonego w XIX wieku w Birmingham przez chirurga o tym samym nazwisku - Josepha Sampsona Gamgee.

CiekawostkiEdytuj

  • W filmowej adaptacji trylogii, w reżyserii Petera Jacksona Sama zagrał Sean Astin.
  • Sean Astin przytył 30 funtów (ok. 15 kilo), żeby bardziej pasować do wyglądu hobbita.
Drużyna Pierścienia
Aragorn II | Gandalf | Frodo Baggins | Samwise Gamgee | Meriadok Brandybuck | Peregrin Tuk | Legolas | Gimli | Boromir

Więcej od Wikii

Losowa wiki