Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Sala Mazarbul

2742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Mazarbul.jpg

Sala Mazarbul

Sala Mazarbul – stara komnata położona w pólnocno-wschodniej, górnej części Khazad-dûm, a konkretnie po prawej stronie korytarza wiodącego od północnego wyjścia dwudziestej pierwszej sali północnego skrzydła, wg. przypuszczeń Gandalfa na siódmym poziomie Morii.

Historia Edytuj

Czas rządów Balina Edytuj

Podczas próby ponownej kolonizacji Morii, od ok. 2989 roku Trzeciej Ery, Mazarbul używana była przez Balina, Władcę Morii, jako jego główna siedziba. Po śmierci Balina w 2994 roku T.E. na środku sali wzniesiono jego grobowiec: wysoki na dwie stopy kamienny blok z białą płyta opatrzoną runicznym napisem: "Balin Syn Fundina, Władca Morii". W Sali Kronik krasnoludowie do ostatka bronili się przed nieprzyjacielem, broniąc obu wejść, aż do przegrania walki i ponownej utraty Morii w 2994 roku T.E.

Grób Balina.jpg

Inskrypcja na Grobie Balina

Wyprawa Drużyny Pierścienia Edytuj

Drużyna pierścienia, przechodząc przez Morię dotarła do Mazarbul 15 stycznia 3019 TE W sali wciąż zalegały szczątki i pozostałości walk. Odnaleziono wówczas ostatnią zachowaną z kronik: Kronikę plemienia Balina, zwaną Księgą Mazarbul. W sali drużyna została napadnięta przez orków, którzy z pomocą trolli i taranów wtargnęli przez zachodnie wejście. Tam przywódca orków ranił Froda, po czym został zabity przez Aragorna. Drużyna uciekła wschodnim wyjściem, ale Gandalf próbując zaklęciem zabarykadować drzwi, stoczył pojedynek z Balrogiem, w wyniku czego drzwi nie wytrzymały napięcia i pękły. Wtedy runęła też zachodnia ściana i być może strop, a Sala Mazarbul została zniszczona.

Moria.png

Sala Mazarbul w filmie z 1978 roku

Charakterystyka Edytuj

Komnata powstała wcześniej niż sama Moria i prawdopodobnie używana była jako archiwum kronik, które przechowywane były w drewnianych skrzyniach, umiejscowionych w wykutych w ścianach niszach. Do sali prowadziły dwa wejścia: zachodnie, prowadzące do sali dwudziestej pierwszej, opatrzone wysokimi, płasko sklepionymi, kamiennymi drzwiami i wschodnie, prowadzące schodami w dół do drugiej sali przy pierwszym szybie, na najniższym poziomie Morii gdzie znajdował się Most Khazad-Dum. We wschodniej ścianie sali, pod sufitem, wykuty był długi, wąski komin, wpuszczający ukosem do wnętrza światło z zewnątrz.

Adaptacje Edytuj

Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia Edytuj

W filmie Petera Jacksona "Władca Pierścieni. Drużyna Pierścienia", podjęte zostały liczne zmiany w stosunku do opisu książkowego. Wejście do Mazarbul prowadzi bezpośredni z sali dwudziestej pierwszej, przez dwuskrzydłowe, drewniane drzwi. Księga kronik nie znajduje się w skrzyni, lecz w rękach trupa. W sali znajduje się studnia, do której Pippin strąca przypadkowo szkielet, co zastępuje książkową scenę, w której ten hobbit wrzucił kamień do otworu w sali dla wartowników dwa dni wcześniej. W odróżnieniu do książkowej sceny, w której Gimli odrąbał nogi wskakującemu na grób Balina orkowi, w filmie sam Gimli staje na grobie. W książce troll, próbujący wyważyć drzwi, wycofuje się po zranieniu przez Froda, w filmie natomiast wkracza do sali i stacza ciężki ból z drużyną, raniąc Froda, niszcząc Młotem grób Balina i padając od strzał Legolasa. W związku z tym nie pojawia się motyw groźnego dowódcy orków. Gandalf nie spotyka także w tej sali Balroga i nie barykaduje drzwi, lecz ucieka wraz z drużyną ścigany przez orków. Poza szkodami wyrządzonymi przez trolla sala nie zostaje także zniszczona. Za wschodnim wyjściem z sali rozciąga się kolejna wielka sala, a dopiero potem schody wijące się wąskimi przęsłami nad przepaścią.

Komnatamazarbul.jpg

Filmy Edytuj

The Lord of the Rings - They have a Cave Troll (HD)03:40

The Lord of the Rings - They have a Cave Troll (HD)

Walka w komnacie Mazarbul - scena z filmu "Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia"

Więcej z Fandomu

Losowa wiki