Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Słupki

2741stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Słupki
Typ Osada
Lokalizacja Shire, Wschodnia Ćwiartka, Moczary
Data powstania Po 1601 TE
Mieszkańcy Hobbici
Oryginalna nazwa Stock
Inne nazwy Kłoda

Słupki – miejscowość położona w Shire, a dokładniej w jej Wschodniej Ćwiartce.

GeografiaEdytuj

Słupki znajdowały się na Moczarach, niedaleko wschodniego brzegu Brandywiny. Zaraz przy południowej granicy miejscowości znajdował się most nad strumieniem Słupianka. Na północ od miejscowości znajdował się Wschodni Gościniec i most na Brandywinie. Na południe można było dotrzeć do promu na Brandywinie. Ze względu na podmokły teren, na jakim się znajdowały, ludność nie mieszkała w tradycyjnych smajalach, a raczej w zwykłych drewnianych czy murowanych domach. Bliskość dwóch rzek sprzyjała rozwoju rolnictwa, po pierwsze dlatego że, łatwo można było nawadniać rośliny, a co więcej ze względu na madowe podłoże glebowe.

CharakterystykaEdytuj

Słupki były jedną z najstarszych miejscowości w Shire, ponieważ gdy hobbici osiedlili się po zachodniej stronie Brandywiny, mieli się opiekować mostem, więc logiczne jest, że musieli założyć swoje osady niedaleko tej rzeki. Słupki były zamieszkiwane przez hobbitów z rodziny Puddifoot'ów. W tej miejscowości znajdowała się gospoda Złoty Okoń, w której spotykali się okoliczni wędkarze, ponadto, według Pippina, właśnie w tej gospodzie podawano najlepsze piwo w Shire.

EtymologiaEdytuj

W oryginale do oddania nazwy tej miejscowości Tolkien użył słowa Stock. Słowo to ma wiele znaczeń, jedno z nich oznacza 'kłoda', czy 'pień'. Możliwe jest jednak, że nazwa tej miejscowości pochodzi z języka staroangielskiego, od słowa stok, co tłumaczy się jako 'znak graniczny'. Ponadto, istnieje również możliwość, że nazwa tej miejscowości pochodzi od słowa stocking, które tłumaczy się jako 'karczowanie', 'wykorzenienie lasu' w celu dostosowania danego terenu pod uprawę.

CiekawostkiEdytuj

  • W przekładzie Łozińskiego do oddania nazwy tej miejscowości użyto słowa Kłoda.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki