FANDOM

Słupki – miejscowość położona w Shire, a dokładniej w jej Wschodniej Ćwiartce.

Geografia Edytuj

Słupki znajdowały się na Moczarach, niedaleko wschodniego brzegu Brandywiny. Zaraz przy południowej granicy miejscowości znajdował się most nad strumieniem Słupianka. Na północ od miejscowości znajdował się Wschodni Gościniec i most na Brandywinie. Na południe można było dotrzeć do promu na Brandywinie. Ze względu na podmokły teren, na jakim się znajdowały, ludność nie mieszkała w tradycyjnych smajalach, a raczej w zwykłych drewnianych czy murowanych domach. Bliskość dwóch rzek sprzyjała rozwoju rolnictwa, po pierwsze dlatego że, łatwo można było nawadniać rośliny, a co więcej ze względu na madowe podłoże glebowe.

Charakterystyka Edytuj

Słupki były jedną z najstarszych miejscowości w Shire, ponieważ gdy hobbici osiedlili się po zachodniej stronie Brandywiny, mieli się opiekować mostem, więc logiczne jest, że musieli założyć swoje osady niedaleko tej rzeki. Słupki były zamieszkiwane przez hobbitów z rodziny Puddifoot'ów. W tej miejscowości znajdowała się gospoda Złoty Okoń, w której spotykali się okoliczni wędkarze, ponadto, według Pippina, właśnie w tej gospodzie podawano najlepsze piwo w Shire.

Etymologia Edytuj

W oryginale do oddania nazwy tej miejscowości Tolkien użył słowa „Stock”. Słowo to ma wiele znaczeń, jedno z nich oznacza „kłoda”, czy „pień”. Możliwe jest jednak, że nazwa tej miejscowości pochodzi z języka staroangielskiego, od słowa „stok”, które tłumaczy się jako „znak graniczny”. Ponadto, istnieje również możliwość, że nazwa tej miejscowości pochodzi od słowa „stocking”, które oznacza „karczowanie”, „wykorzenienie lasu” w celu dostosowania danego terenu pod uprawę.

Ciekawostki Edytuj

  • W przekładzie Łozińskiego do oddania nazwy tej miejscowości użyto słowa Kłoda.

Shire

Wschodnia Ćwiartka Białe Bruzdy • Borsucze Jamy • Bystry Bród • Causeway • Dwaling • Kamieniołom • Kotlinka • Leśny Dwór • Leśny Zakątek • Łozina • Moczary • Ostowy Potok • Rzeka Graniczna • Scary • Słupki • Strumień Słupianka • Wierzbina • Wyspa Girdley • Wzgórza Scary • Yale • Zamoście • Żabia Łąka • Złoty Okoń
Południowa Ćwiartka Bród Sarn • Igielniczka • Longbottom • Pogranicze • Sackville • Zielone Pogórze
Tukland Tukowa Skarpa • Tukon • Wielkie Smajale • Withwell
Inne lokacje Baranduina • Marchia Zachodnia • Kamień Trzech Ćwiartek • Most na Brandywinie • Wschodni Gościniec • Woda