FANDOM

Słowa Húrina i Morgotha (ang. The Words of Húrin and Morgoth) – trzeci rozdział książki Dzieci Húrina, autorstwa J.R.R. Tolkiena.

Treść rozdziału Edytuj

Po zwycięstwie w Nírnaeth Arnoediad Morgoth polecił orkom ułożenie na środku równiny Anfauglith kurhanu z ciał i uzbrojenia swoich pokonanych nieprzyjaciół. Później wysłał do Hithlumu Easterlingów, którzy mieli osiedlić się w tej krainie i nękać jej mieszkańców. Armie orków zmierzały dalej w kierunku Beleriandu.

Ostatecznie Melkor rozkazał doprowadzić przed swoje oblicze pojmanego Húrina. Z początku syn Galdora był poddawany torturom, lecz później Władca Ciemności próbował przekonać pana Dor-lóminu do wyjawienia lokalizacji Gondolinu, oferując w zamian wolność albo wysoką rangę wśród wojsk Angbandu. Húrin jednak nie dał się zwieść.

Morgoth zaprowadził ojca Túrina na świeżo wzniesiony kurhan i dalej starał się go złamać. W końcu wściekły Bauglir przeklął bliskich Húrina, Morwenę i ich przyszłe potomstwo. Mimo to, jeniec Melkora był dalej niewzruszony i szydził ze swojego wroga, udowadniając mu, że nie jest on tak potężny, jak mu się to wydaje.

Na końcu rozdziału Morgoth zabrał Húrina Thaliona z powrotem do swojej twierdzy, gdzie w ramach zemsty posadził go i spętał swoją mocą na zboczu Thangorodrimu, skąd rozpościerał się widok na ziemie Hithlumu i Beleriandu.

Przekłady na język polski Edytuj

Poprzedni rozdział:
Bitwa Nieprzeliczonych Łez
Słowa Húrina i Morgotha Następny rozdział:
Odejście Túrina