Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Rządca Esgaroth

2763strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Rządca Esgaroth – władca Miasta na Jeziorze w Trzeciej Erze.

Biografia Edytuj

Władca miasta, jak się wydaje, został wybrany na swój urząd przez kupców miejskich Esgaroth[1].

W 2941 roku do Miasta na Jeziorze przybyła Kompania Thorina. Rządca, który akurat ucztował w towarzystwie elfów z Leśnego Królestwa, był zaskoczony przybyciem krasnoludów. Nie wierzył w spełnienie legend o powrocie Króla pod Górą, bardziej obawiał się gniewu króla Thranduila, z którego lochów zbiegły krasnoludy. Nowina o przybyszach rozeszła się po mieście błyskawicznie, a ludzie zaczęli śpiewać dawne pieśni o Królu pod Górą. Rządca postanowił dostosować się do reszty i udawać, że wierzy w każde słowo Thorina. Oddał mu własny fotel i posadził jego siostrzeńców na honorowych miejscach[2].

Pod koniec drugiego tygodnia pobytu krasnoludów w Esgaroth, Thorin oznajmił władcy miasta, i jego radzie, że wkrótce będzie musiał ruszać w stronę Góry. Rządca zdumiał się i nieco przeraził, przez chwilę myśląc że Thorin naprawdę jest potomkiem dawnych królów. Nie sądził jednak że krasnoludy ośmielą się zbliżyć do leża Smauga, uważał ich jedynie za oszustów. Rządcy nie zmartwiła jednak wieść o odejściu krasnoludów, ponieważ ich utrzymanie okazało się bardzo kosztowne, a od ich przybycia w mieście trwało nieustanne święto, zagrażające interesom. Rządca wyposażył krasnoludów do dalszej drogi, a także za pomocą trzech ciężkich łodzi przeprawił ich na drugi brzeg jeziora[2].

Kompania Thorina dotarła do Ereboru, gdzie jej członkowie obudzili Smauga. Wściekły smok, postanowił dokonać zemsty na mieszkańcach Miasta na Jeziorze, za udzielenie pomocy krasnoludom. Gdy potwór zaatakował, Rządca uciekł z płonącego miasta w swojej łodzi. Człowiek o imieniu Bard zabił jednak Smauga, a martwe ciało smoka zniszczyło doszczętnie miasto. Lud miasta wychwalał Barda, potomka Giriona, chcąc uczynić go swoim królem. Rządca zaprotestował, mówiąc że Girion był władcą Dale, a nie Esgaroth. Uniknął również gniewu ludzi, obwiniając za spowodowanie katastrofy Thorina Dębową Tarczę. Ludzie skierowali swoją złość na krasnoludów, pozostawiając Rządce przy jego urzędzie. Po przybyciu armii elfów króla Thranduila, Bard ruszył wraz ze zbrojnymi i elfami pod Górę. Rządca pozostał nad brzegiem Esgaroth, razem z kobietami, dziećmi, starcami i chorymi, jak postanowiono[3].

Po Bitwie Pięciu Armii i odbudowaniu miasta Dale, Bard dał Rządcy wiele złota, aby ten wspomógł mieszkańców zniszczonego miasta. Należał on jednak do ludzi łatwo zarażających się smoczą chorobą. Wykradł zatem większą część skarbu, uciekł z nim i umarł z głodu na Pustkowiach. Jego następca cieszył się większą popularnością, uznawano go za mądrzejszego i przypisywano mu wszelkie zasługi[4].

Kreacja w adaptacjach Edytuj

The Hobbit (gra z 2003) Edytuj

Rządca nosi imię Calamar i pozostaje w tajnym sojuszu z goblinami.

Hobbit (trylogia filmowa) Edytuj

W trylogii filmowej Hobbit postać Rządcy Esgaroth zagrał aktor Stephen Fry.

W adaptacji jego postać zostaje bardziej rozbudowana. Jest tam przedstawiony jako przebiegły i otyły człowiek. Posiada pełną władzę nad miastem. Jego najważniejszymi podwładnymi byli: doradca, Alfrid; oraz dowódca straży, Braga. Dążył również do aresztowania Barda Łucznika, który rzekomo zagrażał jego władzy. W filmie Hobbit: Bitwa Pięciu Armii ginie już podczas ataku Smauga, na Esgaroth.

Bibliografia Edytuj

  1. Robert Foster, Encyklopedia Śródziemia, ISBN 978-83-241-4387-0.
  2. 2,0 2,1 J.R.R. Tolkien, Hobbit, Gorące powitanie, ISBN 978-83-241-3951-4
  3. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Ogień i woda, ISBN 978-83-241-3951-4
  4. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Ostatni rozdział, ISBN 978-83-241-3951-4

Więcej z Fandomu

Losowa wiki