FANDOM

Rozstaje – miejscowość położona w Shire, a dokładniej w Zachodniej Ćwiartce[1].

GeografiaEdytuj

Rozstaje znajduje się na skrzyżowaniu trzech dróg. Jedna to Wschodni Gościniec, który prowadzi, na zachód do Michel Delving, i na wschód w kierunku osady Nad Wodą. Druga droga to gościniec na południe w kierunku Tukonu i Południowej Ćwiartki. Trzecia prowadziła na północ, w stronę Little Delving[1]. Miejscowość ta ma wielu mieszkańców, a może to wynikać z dogodnego położenia komunikacyjnego. Ponadto, bardzo możliwe jest, że w Rozstajach istniało kilka karczm czy gospód, otwartych dla wędrowców podróżujących przez główną drogę Shire'u.

Historia Edytuj

Nieznana jest dokładna data założenia Rozstajów, jednak musiało to być po 1601 roku Trzeciej Ery, kiedy to hobbici przybyli za Brandywinę[2].

Podczas Wojny o Pierścień, ludzie Sarumana pobudowali tam wiele domów dla siebie, z jasnej cegły. Stąd też wyruszyli na bitwę nad Wodą[3].

EtymologiaEdytuj

W oryginale Tolkien do oddania nazwy tej miejscowości użył wyrażenia „Waymeet”. Jest ono dwuczęściowe. Człon pierwszy to słowo „Way-” i oznacza „droga, gościniec”. Drugi człon to słowo „-meet”, który w znaczeniu archaicznym tłumaczy się jako „spotkanie”.

Przekłady na język polskiEdytuj

Shire

Tukland Tukowa Skarpa • Tukon • Wielkie Smajale • Withwell

Przypisy