Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Robakołaki

2763strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Robakołak1.jpg

Robakołak w filmie "Hobbit: Bitwa Pięciu Armii"

Robakołaki (ang. Were-worms) – bestie nieznanego pochodzenia, zamieszkujące Najdalszą Pustynię, istniejące w legendach hobbitów. W książce Hobbit, czyli tam i z powrotem zostały tylko wspomniane przy czym hobbici używali ich w powiedzeniu oznaczającym gotowość do zrobienia wszystkiego[1]. Jako żyjące na pustyni musiały zapewne odżywiać się minerałami znajdującymi się w piasku.

Etymologia Edytuj

Część "were-" jest pochodzenia niemieckiego i dotyczy ludzi, podczas gdy słowo "worms" dotyczy smoków. Sugeruje to, że tłumaczenie "Robako-łaki" jest niewłaściwe, i że mogły to być stworzenia o zmiennej naturze smoków i ludzi, lub być nawet ich krzyżówką. W najwcześniejszej wersji "Hobbita" Bilbo oferował dotarcie do pustyni Gobi i walkę z chińskimi smokami (znane są z etnografii figury smoków ubierane podczas uroczystości przez grupy ludzi). Należy pamiętać, że są to jedynie spekulacje.

Kreacja w adaptacjachEdytuj

Hobbit: Bitwa Pięciu Armii (2014) Edytuj

Robakołaki zostały przedstawione w filmie Hobbit: Bitwa Pięciu Armii. Wyglądem przypominają ogromne glisty. Z przodu mają podzielony na cztery części pysk z wielkimi zębami. Wzięły udział w Bitwie Pięciu Armii. Pomagały złu, drążąc tunele dzięki którym armia orków mogła dostać się bez przeszkód na pole bitwy. Azog Plugawy nazywał je Pożeraczami ziemi.

Galeria Edytuj

Ciekawostki Edytuj

Bibliografia Edytuj

  1. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Rozdział I: Zabawa zgoła nieoczekiwana, Amber, Warszawa 2011, ISBN 987-83-241-3951-4
  2. Arkadiusz Kubala, Przewodnik po nazwach miejscowych Śródziemia, Amber, 2003, ISBN 83-241-1143-3

Więcej z Fandomu

Losowa wiki