Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Radagast

Dyskusja0
1707stron na
tej wiki
Radagast
Radagast3
Radagast
Rasa Majar
Płeć Mężczyzna
Tytuły lub przydomki Radagast Bury, Aiwnedil
Data urodzenia Przed stworzeniem Ardy
Data śmierci Nieznana
Kolor włosów Brązowo-siwe
Kolor oczu Ciemno-niebieskie
Występowanie Hobbit: Niezwykła Podróż
Hobbit: Pustkowie Smauga
Aktor Sylvester McCoy

Radagast Bury, pierwotnie Aiwendilmajar, jeden z pięciu Istarich, którzy przybyli do Śródziemia na początku Trzeciej Ery, by wspomagać Wolne Ludy w walce z Sauronem.

BiografiaEdytuj

Radagast był jednym z Majarów stworzonych z myśli Iluvatara. Po stworzeniu świata zstąpił z wieloma innymi Ainurami na Ardę, gdzie przybrał imię Aiwendil. Mieszkał w Amanie i był sługą Yavanny.

Około 1000 roku Trzeciej Ery został na prośbę Yavanny jednym z Istarich. Miał chronić w Śródziemiu przyrodę przed złem. Został przydzielony Sarumanowi za towarzysza, co stało się jednym z powodów niechęci Sarumana do niego.

W Śródziemiu Radagast zamieszkał w Rhosgobel na wschodnich obrzeżach Mrocznej Puszczy. Przyjaźnił się ze zwierzętami i ptakami, był także znajomym Beorna. Uznawano go za mistrza zmian barw i kształtów. Zapewne brał udział w obradach Białej Rady. W nieznanym czasie Radagast prawdopodobnie opuścił swoją siedzibę w Rhosgobel.

Radagast prawdopodobnie nie brał udziału w Wojnie o Pierścień, choć nieświadomie przyczynił się do uwięzienia Gandalfa w Orthanku, a potem jego uwolnienia. Ze względu na jego miłość do roślin i zwierząt oraz znacznie słabszą moc stał się obiektem drwin Sarumana po tym jak zdradził on Białą Radę. Niewykluczone, że pojawienie się Wielkich Orłów w czasie bitwy pod Morannonem było zasługą Radagasta.

Jego losy po klęsce Saurona są nieznane. Prawdopodobnie nie wypełnił swojej misji, gdyż zbytnio skupił się na przyrodzie. Nigdy nie powrócił on do Amanu, ale też, jak wynika z "Niedokończonych Opowieści" nigdy potem nie ujrzał już Śródziemia[1], co pozwala sądzić, że zginął w czasie Wojny o Pierścień.

W późniejszym czasie, jak się zdaje, Tolkien zmienił podejście do Radagasta. Uznał, że został wysłany na świat, by chronić zwierzęta i rośliny i to właśnie, a nie walka z Sauronem była jego właściwą misją. Po klęsce Mrocznego Władcy czarodziej pozostał w Śródziemiu, gdyż uznał, że nadal należy strzec przyrody, zwłaszcza przed ludźmi.

Kreacja filmowaEdytuj

The Hobbit - Radagast the Brown (HD)02:03

The Hobbit - Radagast the Brown (HD)

Historia Radagasta - scena z filmu "Hobbit: Niezwykła podróż"

Radagasta w filmie Hobbit: Niezwykła podróż i Hobbit: Pustkowie Smauga zagrał Sylvester McCoy. Historia czarodzieja przedstawiona tam znacznie różni się od jego rzeczywistych losów. Zaniepokojony rozprzestrzeniającym się złem w Mrocznej Puszczy pod postacią chorób zwierząt (na przykład Sebastiana) w 2941 roku wyprawił się do Dol Guldur, gdzie jako pierwszy dowiedział się o obecności Czarnoksiężnika, podczas gdy naprawdę o jego istnieniu wiedziano już od prawie 1000 lat. Filmowy Radagast spotkał w Dol Guldur również Wodza Upiorów Pierścienia. O odkryciu obecności złych mocy powiadomił Białą Radę. Później wraz z Gandalfem Szarym przeszukiwał groby Nazguli na wrzosowiskach Rhudauru. Z tamtąd dwaj czarodzieje udali się do Dol Guldur, a tam Gandalf postanowił sam iść do twierdzy wysyłając wcześniej Radagasta do Galadrileli, by ten poinformował ją o tym że Sauron powrócił.

Władca Pierścieni:Wojna na PółnocyEdytuj

2013-07-11 00009

Radagast w grze "Władca Pierścieni:Wojna na Północy"

Gorin, władca Nordinbadu wskazał Radagasta jako osobę, która zna położenie smoka Urgrosta, który toczył pertraktacje z Agandaûrem. Polecieli więc na Wielkich Orłach do Mrocznej Puszczy. W między czasie dopadł ich Wulfrum. Powiedział, że już nie mogą pomóc Radagastowi. Trójka bohaterów walczy z czarnoksiężnikiem i zabija go, po czym udają się do Rhosgobel. Niestety, nie znajdują tam czarodzieja, a hordę pająków, atakującą ich. Bohaterowie przedzierają się przez gąszcz Mrocznej Puszczy. Znajdują Radagasta, zaplątanego w pajęczą sieć i otrutego jadem. Spotykają królową pająków Saenethrę. Zabijają ją, po czym rozwiązują czarodzieja. Pytają gdzie znajduje się legowisko Urgrosta. Radagast pyta o to jaskółki i pokazuje spotkanie Agandaura ze smokiem. Po skończonej wizji, bohaterowie zostawiają Radagasta samego.

Ainurowie
Valarowie Manwë • Ulmo • Aulë • Oromë • Námo (Mandos) • Irmo (Lórien) • Tulkas

Varda • Yavanna • Nienna • Estë • Vairë • Vána • Nessa

Majarowie Eönwë • Ilmarë • Ossë • Uinena • Salmar • Meliana • Ariena • Tilion • Curumo (Saruman) • Olórin (Gandalf) • Aiwendil (Radagast) • Alatar (Morinehtar) • Pallando (Rómestámo)
Siły ciemności
Valarowie Morgoth (Melkor)
Majarowie Sauron • Gothmog • Zguba Durina • Ungolianta • Curumo (Saruman)

Przypisy

  1. Szkic o Istarich w: J.R.R. Tolkien, Niedokończone Opowieści, wydawnictwo Amber, Warszawa 1995, przeł. Radosław Kot, str. 195.

Bibliografia Edytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki