Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Rómenna

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
RomennaByMatejCadil.jpg

Rómenna - autor Matěj Čadil

Rómenna – największe miasto na wschodnim wybrzeżu Númenoru i jednocześnie jego największy port. To tu odbywał się największy ruch między wyspą a Śródziemiem. Pod koniec historii wyspy do miasta zostało siłą przesiedlonych wielu WiernychAndúnië.

PołożenieEdytuj

Rómenna położona była w regionie zwanym Arandor, ok 50 númenorejskich mil od stolicy kraju, Armenelos. Port położony był na południowym brzegu zatoki o tej samej nazwie, otwierającej się na Belegaer. Główna droga kraju prowadziła z Rómenny do Armenelos i dalej do Andúnië na zachodnim brzegu wyspy, omijając łukiem Meneltarmę.

HistoriaEdytuj

Miasto było największym portem wyspy. To tu znajdowały się wielkie stocznie i przystanie. Pracowali tu najzdolniejsi szkutnicy i żeglarze. Najsłynniejszy z nich, Vëantur, posiadał nawet dom z prywatną przystanią, a Aldarion zatrzymywał się tam często i cumował tam swoje statki.

W 829 roku Drugiej Ery król Tar-Meneldur zamknął stocznie po kłótni ze swoim synem, jednak otworzył je z powrotem w 843 roku, a Aldarion nie tylko odnowił i zmodernizował port, ale również wybudował system potężnych falochronów.

W czasach rządów Ar-Gimilzôra do miasta przesiedlono wielu Wiernych z Andúnië, aby Ludzie Króla mogli mieć ich na oku. Amandil, przywódca Wiernych za panowania Ar-Pharazôna, sam starał się ich jak najwięcej przyciągnąć z zachodniego brzegu, albowiem przewidział nadchodzące wydarzenia i wiedział, że z Rómenny łatwiej będzie się wydostać z wyspy w razie niebezpieczeństwa. Jego przewidywania były trafne i tuż przed upadkiem Númenoru dziewięciu okrętom Wiernych udało się uciec właśnie z tego portu. Nie licząc Númenorejczyków mieszkających wtedy na wybrzeżach Śródziemia, byli to jedyni ocaleni z wyspy.

Ciekawostki Edytuj

  • W porcie w tym mieście wybudowano m.in. okręt Hirilondë.

Więcej w Fandom

Losowa wiki