FANDOM

Ród Hadora, również Ród Maracha – trzeci i prawdopodobnie najliczniejszy ród ludzi.

Byli wysocy, smukli i jako jedyni z ludzi mieli złoty kolor włosów. Prowadzony przez Maracha na początku osiadł w Estoladzie. Później pod przewodnictwem Hadora zamieszkał w Dor-lóminie, zostając lennikami Fingolfina, gdzie cieszył się chwałą.[1]

W domu Hadora używano tylko języka elfów, jednakże znana była mowa ojczysta z której powstał potem język Numenorejczyków.

Historia Edytuj

Pierwsza era Edytuj

Pierwszym znanym członkiem rodu był Marach, który przywędrował ze swoim ludem do kraju Estolad, gdzie spędził resztę swojego życia. Jego syn - Malach - wstąpił na służbe do króla Fingolfina, tym samym przeprowadzając sie na zachód do Hithlumu.

Pra-wnuk Malacha, Hador za wierną służbe rodu Fingolfinowi, dostał na w posiadanie Dor-lómin, od teraz głowa rodu nosiła tytuł księcia Dor-lóminu. Od czasów Hadora członkowie rodu niejednokrotnie wsławili się w walce. Hador poległ w bitwie Dagor Bragollach, jego syn - Galdor - poległ w czasie obrony twierdzy Barad Eithel.

Synowie Galdora - Hurin i Huor - brali udział w Nirnaeth Arnoediad. Hurin dostał sie o niewoli Morgotha, podczas której wykazał się nieugiętą postawą, natomiast Huor poległ.

Syn Hurina - Turin Turambar - był najsławniejszym członkiem rodu. Dołączył do leśnego oddziału banitów, następnie został jego przywódcą. Przez długi czas stał na drodze siłom Morgotha. Został przyjacielem króla Nargothrondu, u którego miał wielkie wpływy na dworze. Jego największym dokonaniem było zabicie smoka Glaurunga. Z powodu klątwy rzuconej przez Morgotha, odebrał sobie życie.

Syn Huora - Tuor - ożenił sie z córką króla Gondolinu. Wsławił sie w obronie tego miasta, zabijając zdrajce Maeglina. Pożeglował na zachód, jego los pozostał nieznany. Synem Turoa był Earendil. Wsławił się on żeglugą na zachód i wyproszeniem pomocy Valarów dla Beleriandu. Został zawieszony na niebie wraz z jednym z Silmarili.

Druga Era Edytuj

Genealogia rodu Edytuj

Marach
282 - 376

Imlach
ur. 310

Malach
307 - 398

Amlach
ur. 337

Magor
ur. 341
 
Adanela
ur. 339
 
Belemir
ur. 339

Hathol
ur. 365

Beren
ur. 374

Hador
390 - 455
 
Gildis
??

Haldir
414 - 472
 
Glóredhel
415 - 472
 
Galdor
417 - 462
 
Haretha
ur. 420
 
Gundor
419 - 455

Handir
441 - 495
 
Morwena
ur. 443
 
Húrin
441 - 502
 
Huor
444 - 472
 
Riana
450 - 472

Turin
463 - 499
 
Urwena
466 - 469
 
Nienor
473 - 499
 
Tuor
ur. 472
 
Idril
ED

Elwinga
ur. 503
 
Earendil
ur. 503

Elros
532 PE - 442 DE
 
Elrond
ur. 532

PrzypisyEdytuj

  1. J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Silmarillion, „Quenta Silmarillion”, „Ludzie przybywają na Zachód

Więcej z Fandomu

Losowa wiki