FANDOM

Ród Hadora, również Ród Maracha – trzeci i prawdopodobnie najliczniejszy ród ludzi.

Byli wysocy, smukli i jako jedyni z ludzi mieli złoty kolor włosów. Prowadzony przez Maracha na początku osiadł w Estoladzie. Później pod przewodnictwem Hadora zamieszkał w Dor-lóminie, zostając lennikami Fingolfina, gdzie cieszył się chwałą.[1]

W domu Hadora używano tylko języka elfów, jednakże znana była mowa ojczysta z której powstał potem język Numenorejczyków.

Historia Edytuj

Pierwsza era Edytuj

Przed przybyciem do Beleriandu lud ten mieszkał w puszczach na północno-wschodnich obrzeżach Morza Rhun. W tym czasie miał rzadkie kontakty z grupą zwaną potem Rodem Beora. Nękani przez Morgotha przenieśli się na zachód, docierając jako pierwsi do Ered Luin ale przekroczywszy je dopiero jak się wydaje w 313 roku Pierwszej Ery.[2][3]

Pierwszym znanym członkiem rodu był Marach, który przywędrował ze swoim ludem do kraju Estolad, gdzie spędził resztę swojego życia. Jego syn - Malach - wstąpił na służbe do króla Fingolfina, tym samym przeprowadzając sie na zachód do Hithlumu.

Pra-wnuk Malacha, Hador za wierną służbe rodu Fingolfinowi, dostał na w posiadanie Dor-lómin, od teraz głowa rodu nosiła tytuł księcia Dor-lóminu. Od czasów Hadora członkowie rodu niejednokrotnie wsławili się w walce. Hador poległ w bitwie Dagor Bragollach, jego syn - Galdor - poległ w czasie obrony twierdzy Barad Eithel.

Synowie Galdora - Hurin i Huor - brali udział w Nirnaeth Arnoediad. Hurin dostał sie o niewoli Morgotha, podczas której wykazał się nieugiętą postawą, natomiast Huor poległ.

Syn Hurina - Turin Turambar - był najsławniejszym członkiem rodu. Dołączył do leśnego oddziału banitów, następnie został jego przywódcą. Przez długi czas stał na drodze siłom Morgotha. Został przyjacielem króla Nargothrondu, u którego miał wielkie wpływy na dworze. Jego największym dokonaniem było zabicie smoka Glaurunga. Z powodu klątwy rzuconej przez Morgotha, odebrał sobie życie.

Syn Huora - Tuor - ożenił sie z córką króla Gondolinu. Wsławił sie w obronie tego miasta, zabijając zdrajce Maeglina. Pożeglował na zachód, jego los pozostał nieznany. Synem Turoa był Earendil. Wsławił się on żeglugą na zachód i wyproszeniem pomocy Valarów dla Beleriandu. Został zawieszony na niebie wraz z jednym z Silmarili.

Druga Era Edytuj

Genealogia rodu Edytuj

Marach
282 - 376

Imlach
ur. 310

Malach
307 - 398

Amlach
ur. 337

Magor
ur. 341
 
Adanela
ur. 339
 
Belemir
ur. 339

Hathol
ur. 365

Beren
ur. 374

Hador
390 - 455
 
Gildis
??

Haldir
414 - 472
 
Glóredhel
415 - 472
 
Galdor
417 - 462
 
Haretha
ur. 420
 
Gundor
419 - 455

Handir
441 - 495
 
Morwena
ur. 443
 
Húrin
441 - 502
 
Huor
444 - 472
 
Riana
450 - 472

Turin
463 - 499
 
Urwena
466 - 469
 
Nienor
473 - 499
 
Tuor
ur. 472
 
Idril
ED

Elwinga
ur. 503
 
Earendil
ur. 503

Elros
532 PE - 442 DE
 
Elrond
ur. 532

Przypisy