Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Przysięga Eorla

2762strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Przysięga Eorla – wydarzenie w trzeciej erze, opisane w Niedokończonych Opowieściach.

Złożył ją Eorl Młody król Éothéodów, Cirionowi, namiestnikowi rządzącemu Gondorem. Stało się to na górze Amon Anwar, w trzy miesiące po boju stoczonym na polach Celebrantu (2510 rok Trzeciej Ery).

Zobowiązywała ona Eorla oraz jego następców do utrzymywaniu przyjaznych stosunków z Gondorem. Wzamian za to Éothédzi zamieszkali w Calenardhon. Ich królestwo zostało potem nazwane Rohanem.

Świadkami owej przysięgi byli Cirion, Hallas, Éomund, dwójka wyższych dowódców z wojska Éothéodów i ich giermkowie do tego nieznany z imienia książę Dol Amrothu i dwaj członkowie Rady Gondoru.

Eorl Młody wypowiedział słowa przysięgi w języku swego ludu, stojąc przy grobie Elendila Wiernego. W przekładzie na Wspólną Mowę brzmiały one następująco: Słuchajcie mnie teraz wszyscy ludzie, którzy nie skłaniacie się przed Cieniem na Wschodzie. Oto dzięki darowi władcy Mundburga zamieszkamy w krainie zwanej Calenardhon, a ja przysięgam we własnym imieniu i w imieniu Éothéodów z Północy, że między nami a Wielkimi Ludźmi Zachodu trwała będzie po wsze czasy przyjaźń: ich wrogów uznamy za naszych własnych, ich potrzeby staną się naszymi i jakiekolwiek zło, groźba lub napaść zawiśnie nad nimi, wesprzemy Gondor ze wszystkich sił. Przysięga ta wiąże też moich następców, którzy po mnie zapanują w nowej krainie, i niech dotrzymają słowa, by nie padł na nich Cień i by sami nie zostali przeklęci.

Od owego dnia przysięga ta stała się podstawą przyjaźni Gondoru i Rohanu. Dzień ten stał się dniem w którym powstało królestwo Rohanu. Po czasach rządów namiestników, przysięgę odnowił król Elessar. Stało się to na górze Anwar, na początku czwartej ery.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki