Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Powrót Noldorów

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Fingon and maedhros.jpg

Fingon uwalniający Maedhrosa.

Powrót Noldorów – trzynasty rozdział książki Silmarillion i części Quenta Silmarillion, napisanej przez J.R.R. Tolkiena, zredagowanej przez Christophera Tolkiena.

Treść rozdziału Edytuj

Fëanor i jego synowie wraz ze swoimi Noldorami, przybyli do brzegów Śródziemia i spalili okręty Telerich. Łunę pożaru widział opuszczony przez przyrodniego brata Fingolfin, a także Morgoth.

Hufiec dotarł do Hithlumu, gdzie założono obóz nad jeziorem Mithrim. Gdy Melkor się o tym dowiedział, wysłał armię orków, i rozegrała się nad brzegami jeziora, Dagor-nuin-Giliath, Druga Bitwa w Wojnach o Beleriand. Noldorowie, mimo liczebnej przewagi wroga, zwyciężyli. Jednak Fëanor gdy ścigał niedobitków, został zwabiony w pułapkę i otoczony przez Balrogów. Powalił go Gothmog, ich wódz. Z pomocą królowi przyszli jego synowie i go uratowali, ale gdy dźwigali go rannego w stronę Mithrimu, ten zmarł.

Morgoth wysłał posła do Noldorów, i przekazał im że pragnie z nimi rokować. Oszukał ich, a gdy Maedhros przybył na negocjacje, Mroczny Władca go schwytał i przykuł go do skały w Angbandzie.

Fingolfin dotarł do Śródziemia o pierwszym wschodzie Słońca, które Valarowie puścili dopiero w obieg. Jego hufiec założył obóz niedaleko obozu pozostałych Noldorów. Oba obozy nie lubiły się zbytnio, z powodu postępku Fëanora. Położyć temu kres postanowił Fingon, syn Fingolfina. Zamierzał uwolnić Maedhrosa z Angbandu. Fingon wkradł się do fortecy Morgotha i znalazł przyjaciela. Ten w cierpieniu błagał go, by strzałą z łuku skrócił mu męki. Wtedy nadleciał Thorondor, który poniósł do Maedhrosa Fingona. Ten, nie mogąc rozerwać łańcucha, odrąbał prawą dłoń uwięzionemu. Po tym Thorondor zabrał ich do Mithrimu. Tam uwolniony Maedhros z czasem wyzdrowiał i nauczył się posługiwać lewą ręką.

Wdzięczny Maedhros zrzekł się zwierzchniej władzy na Noldorami i przekazał to prawo rodowi Fingolfina.

Wieść o czynach Noldorów dotarła do Círdana, a także Elu Thingola. Jednak władca Doriathu nie pozwolił im się osiedlić na jego ziemiach. Dał im tylko Hithlum, jednak synowie Fëanora osiedlili się na wschodzie Beleriandu i nawiązali kontakt z krasnoludami z Gór Błękitnych. Turgon osiedlił się w Nevraście, a Finrod założył Nargothrond. Krasnoludowie, którzy pomagali w budowie, podarowali mu też naszyjnik Nauglamir.

Wkrótce Morgoth znów zaatakował, jednak został szybko pokonany przez armie Maedhrosa i Fingolfina. Była to Dagor Aglareb, Trzecia Bitwa w Wojnach o Beleriand.

Poprzedni rozdział:
Ludzie
Powrót Noldorów Następny rozdział:
Beleriand i jego królestwa

Więcej w Fandom

Losowa wiki