Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Pierwsza bitwa u brodów na Isenie

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Władca Pierścieni - Puszkiwania Theodreda (Edycja Rozszerzona HD)01:09

Władca Pierścieni - Puszkiwania Theodreda (Edycja Rozszerzona HD)

Brody na Isenie po odbyciu się bitwy - scena z filmu "Władca Pierścieni: Dwie wieże"

Pierwsza bitwa u brodów na Isenie 
– bitwa stoczona pomiędzy wojskami Rohanu i Isengardu 25 lutego 3019 r. TE, na brodach rzeki Iseny. Batalia została nieroztrzygnięta.

PrzyczynyEdytuj

Celem było zabicie Théodreda, następcy tronu, oraz przejęcie brodów. Stanowiły one kluczowy punkt w drodze w głąb Rohanu.

PrzebiegEdytuj

Wojska Rohanu obsadziły oba brzegi rzeki z zamiarem zaatakowania armii Sarumana zanim ta będzie gotowa do bitwy. Théodred razem z ośmioma eoredami i odziałem łuczników zaatakował na nieprzyjaciela, znajdującego się na zachodnim brzegu, który jednak stawiał zacięty opór. Gdy Rohańczycy zostali prawie otoczeni, na odsiecz przyszły im posiłki z brodów. Tymczasem na wschodnim brzegu pojawiło się kolejne zgrupowanie nieprzyjaciela, więc Théodred nakazł odwrót, który odbył się pod ciągłym atakiem nieprzyjaciela. Gdy dotarli spowrotem do brodów, nastał wieczór. Grimbold pozostał na zachodnim brzegu, a reszta wojsk obstawiła wysepkę znajdującą się na rzece, w celu osłony Grimbolda, gdyby ten został wyparty. W tym samym momencie zaatakowała armia ze wschodniego brzegu, składająca się z jeźdźców z Dunlandu i orków na wargach, oraz Uruków. Gdy wojska Isengardu opanowały wschodni brzeg, Grimbold został zaatakowany, a na Théodreda natarli półorkowie z toporami. Pomimo pomocy Grimbloda Théodred zginął. Bitwa zakończyła by się klęską, gdyby nie odsiecz Elfhelma, który przybył razem z czterema odziałami. Przeprowadził on szarżę na zaskoczonych nieprzyjaciół, którzy rozpieszchli się bez walki. Z powodu dużych strat wiele isengardzkich oddziałów zdążyło uciec. Wkrótce do zwycięzców dołączyła grupa wypartych wcześniej na południe żołnierzy.

StartyEdytuj

  • Śmierć Théodreda.
  • Znaczne straty wojsk Rohanu.

Przedstawienie w adaptacjach Edytuj

Władca Pierścieni: Dwie wieże (film) Edytuj

Bitwa w filmie nie występuje. W wersji reżyserskiej pojawia się tylko Éomer, który przybywa na pobojowisko po bitwie. Spotyka tam umierającego Théodreda.

Więcej w Fandom

Losowa wiki