Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Pierwsza bitwa o Beleriand

2742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Pierwsza bitwa w Wojnach o Beleriand – konflikt zbrojny mający miejsce przed Pierwszą Erą, pomiędzy armią Morgotha a elfami i krasnoludami z Beleriandu.

Przebieg Edytuj

Orkowie wymaszerowali z Angbandu, pod osłoną ciemności rozsnuwanych przez Morgotha przebyli równinę Ard-galen i wtargnęli do Beleriandu. Podzielili się na dwie armie, jedna ulokowała się na wschodniej granicy Doriathu, pomiędzy rzekami Celon i Gelion, a druga zaatakowała Beleriand Zachodni, odcinając króla Thingola od Círdana. Orkowie przebyli też wtedy prawdopodobnie przełęcze Anach i Aglon przebywając ukradkiem północne wyżyny. Władca Doriathu wezwał na pomoc elfów z Ossiriandu, którzy przybyli pod wodzą Denethora atakując orków od wschodu. Ci nie mogli jednak sprostać lepiej uzbrojonym orkom. Denethor poległ na szczycie Amon Ereb, odcięty od swoich żołnierzy. Po tym zdarzeniu z odsieczą przybyła armia Thingola, która rozgromiła wojsko Morgotha. Niedobitkom uciekającym na północ drogę zastąpili krasnoludowie spod Góry Dolmed.

Jednocześnie zachodnia grupa orków pustoszyła obszary miżądzy Narogiem i Sirionem. Przeciwko nim zostały wysłane siły Cirdana z Brithombaru i Eglarestu, które nie poradziły sobie z przeciwnikiem. W efekcie tego oba miasta zostały oblężone czasowo zajmując ten teren. Orkowi ominęli Doriath osłonięty Obręczą Meliany.

Bitwy w Wojnach o Beleriand

Pierwsza bitwa o Beleriand • Dagor-nuin-Giliath • Dagor Aglareb • Dagor Bragollach • Nírnaeth Arnoediad • Wojna Gniewu

Bibliografia Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki