Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Pierwotny elficki

2735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Pierwotny elficki (praquenya, wspólnoelficki) – język pierwszych elfów obudzonych nad Zatoką (Jeziorem) Cuiviénen. W większości nie mamy żadnych bezpośrednich danych dotyczących tego języka, jednak możemy go wydedukować, tak jak np. język praindoeuropejski, obserwując grupy leksykalne w językach potomnych.

Rozwój języka elfickiego następował nie tylko w sposób naturalny, ale często też by sterowany, zważywszy na to, że elfom niezwykle zależało na pięknym nazywaniu rzeczy. Przy czym ważne tu było nie tylko brzmienie, ale treść, związki znaczeniowe, podobieństwa, uchwycenie charakteru rzeczy lub zjawiska.

Pierwotna mowa elfów ograniczała się jednak do prostych słów, a zaczęła się prawdopodobnie od słowa el-ā "patrz!" wypowiedzianego przez pierwszego elfa do kolejnego, którego obudził. Wraz z podziałem na grupy doszło do powstania dialektów, oddalających się tym bardziej, im więcej grupy te wędrowały dalej od siebie.

Istnieją dwie fazy rozwoju pierwotnego języka elfickiego zwane "wspólnoelficki" i "wspólnoeldariński". Momentem kluczowym jest wyjście na Wielką Wędrówkę i oddzielenie się języków Avarińskich. Jednak z powodu skąpej wiedzy na ich temat nie możemy nic pewnego powiedzieć o tych dwóch fazach, dlatego zazwyczaj w słownikach i opracowaniach przedstawia się te języki razem, często pod jedną nazwę).

Więcej w Fandom

Losowa wiki