FANDOM

Pallando, zwany Rómestámem (que. "Wschodni pomocnik") – Majar, jeden z pięciu Istarich, wysłanych na pomoc ludom Śródziemia w walce z Sauronem. Jego wraz z Alatarem nazywano, ze względu na kolor szat, Błękitnymi Czarodziejami.

Biografia Edytuj

Tak jak wszyscy Ainurowie, powstał z myśli Eru Ilúvatara, przed początkami istnienia Ardy[1].

W Amanie służył Valarom Mandosowi i Niennie. Gdy przyjaciel Pallanda, Alatar został wyznaczony na naradzie Valarów, do wyruszenia do Śródziemia z misją walki z Sauronem, jako jeden z Istarich, zabrał go ze sobą.

Przybył do Śródziemia w 1000 roku Trzeciej Ery razem z Alatarem w drugiej kolejności, zaraz po Sarumanie. Pallando wraz z Sarumanem i Alatarem skierowali się na wschód i południe. Jedynie Saruman wrócił z tej wyprawy, o pozostałych dwóch czarodziejach słuch zaginął. Prawdopodobnie zawędrowali w jeszcze dalsze rejony Śródziemia na wschód i południe - nieznanych Númenorejczykom i okupowanych przez wroga. Nie wiadomo, czy wypełniali tam swoją misję, czy zginęli, a może nawet oddali się na służbę Sauronowi. Możliwe, że odnieśli tam jakieś sukcesy, jednak istnieje podejrzenie, że skończyli podobnie jak Saruman. Być może to oni są odpowiedzialni, pośrednio lub bezpośrednio za powstanie różnych kultów i praktyk magicznych, które przetrwały upadek Saurona[2].

Etymologia Edytuj

Imię Pallando zawiera w sobie słowo palan, co znaczy "daleki"[3], tak jak Palantír lub Palarran, statek Aldariona. Inne imię czarodzieja, Rómestámo oznacza w języku quenya "Wschodni Pomocnik"[4].

Inne wersje legendarium Edytuj

  • W pierwotnej wersji krótkiego opowiadania Tolkiena o naradzie Valarów nad wysłaniem do Śródziemia Istarich, zarówno Pallando jak i Alatar służyli Oromëmu. Mieli być oni jego wysłannikami w najdalszych wschodnich rejonach Śródziemia, jako Valara najlepiej znającego tamte ziemie. Jego imię zostało jednak później poprawione na Mandosa i Niennę[2].
  • W jednej ze swoich ostatnich notatek Tolkien wyjaśnił nieco więcej na temat Błękitnych Czarodziejów. Według niej Błękitni Czarodzieje pojawili się w Śródziemiu już koło 1600 roku Drugiej Ery, gdy Sauron kończył budowę Barad-dûr. Pełnili oni na wschodzie i południu funkcję "tajnych agentów" aż do końca Trzeciej Ery. W Trzeciej Erze mieli za zadanie odnaleźć kryjówkę Saurona, co się jednak im nie udało. W czasie Wojny o Pierścień rozpuszczali przekonanie wśród sług Mordoru że siły wschodu są zbyt słabe co ostatecznie przyczyniło się do zwycięstwa Wolnych Ludów[4].

Adaptacje Edytuj

Hobbit: Niezwykła Podróż Edytuj

W filmie Petera Jackson'a Gandalf wspomina Błękitnych Czarodzejów podczas rozmowy z Bilbo Bagginsem, jednak mówi o nich tylko tyle, że wyleciały mu z głowy ich imiona.

LEGO Władca Pierścieni Edytuj

Wizerunek Pallando i Alatara pojawia się w zestawie 10237 Wieża Orthank.

Galeria Edytuj

Ainurowie

Valarowie Manwë • Ulmo • Aulë • Oromë • Námo • Irmo • Tulkas

Varda • Yavanna • Niënna • Estë • Vairë • Vána • Nessa

Majarowie Eönwë • Ilmarë • Ossë • Uinena • Salmar • Meliana • Ariena
Tilion • Curumo  • Olórin  • Aiwendil • Alatar • Pallando
Pomocnicy Duchy powietrza • Duchy wody • Duchy ognia • Duchy cienia
Siły ciemności
Valarowie Morgoth
Majarowie Sauron • Gothmog • Zguba Durina • Ungolianta

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Pallando

  • Alatar

    9 wiadomości
    • Ta, coś jest napisane na Tolkien Gateway: http://tolkiengateway.net/wiki/Blue_Wizards w zakkładce 'Later Writings'
    • ''The Peoples of Middle-earth...'' no okej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki