FANDOM

Ossiriand

Ossiriand

Ossiriand – zalesiona kraina wschodniego Beleriandu położona pomiędzy rzeką Gelion i Górami Błękitnymi, od rzeki Aduranta do Ascar. Gelion i jego sześć dopływów stworzyły nazwę Kraina Siedmiu Rzek.

Siedem rzek (od północy na południe):Edytuj

Wzdłuż Ascaru prowadziła Droga Krasnoludów – trakt łączący Nogrod i Belegost z Doriathem.

Wzdłuż rzeki Ascar w rejonie północnym krainy przebiegała Droga Krasnoludów prowadząca do Nogrodu i Belegostu

Historia Edytuj

Ossiriand zamieszkany został pod koniec Lat Drzew około 1350 roku przez Nandorów (odłam Telerich) pod wodzą Denethora, uzyskawszy przedtem pozwolenie od Thingola. Przybyli oni tu ze wschodu i osiedlili się. Przez 117 lat (równowartość ok 1400 lat słonecznych) kraina rozbrzmiewała ich śpiewem, który lubili, dlatego na grupę tę mówiono Laiquendi. Po Pierwszej bitwie o Beleriand, spustoszeniu wielu rejonów przez orków i zabiciu Denethora na Amon Ereb w 1497 woleli się ukrywać, w czym pomagały im zielone płaszcze. Z tego powodu przylgnęła do nich nazwa Elfów Zielonych. Nie wybierano już więcej przywódców. Trzy lata (ok 28 lat słonecznych) później po raz pierwszy wzeszło Słońce i rozpoczęła się Pierwsza Era. Większa część mieszkańców wolała osiedlić się jednak w Doriath w rejonie Arthórien gdzie czuli się bezpieczniej i gdzie nazywano ich Elfami-gośćmi. Nieliczne resztki żyły w skrytości w lasach Ossiriandu.

W PE 469 przybyli tutaj (powrócili do życia) Beren i Lúthien. Zamieszkali na południowym skraju regionu na wyspie Tol Galen w urokliwym zakątku koło wodospadów Lanthir Lamath. Utrzymywali dobre kontakty z elfami, tak przyjazne że w PE 503, po zabiciu króla Thingola i napaści krasnoludów na skarbiec w Menegroth Beren wraz z synem Diorem i Zielonymi Elfami zarządzili zasadzkę na rabusiów i pobili ich prawie całkowicie na granicy Ossiriandu w Bitwie nad brodem Sarn Athrad u ujścia Ascaru do Gelionu. Skarb (oprócz Silmarila) został wrzucony w wody rzeki Ascar, a niedobitki zostały unicestwione przez entów.

Ossiriand jako jedyne ocalało z Beleriandu po Wojnie Gniewu. W Drugiej Erze i późniejszych czasach ziemie te znane są jako Lindon.

Ciekawostki Edytuj

  • Tolkien pracując nad nazwą regionu, która mu się nie podobała (Broseliand) na rękopisie Ballady o Leithian zapisał kilka innych możliwych nazw: Golodhinand, Noldórinan, Geleriand, Bladorinand, Belaurien, Arsiriand, Lassiriand oraz Ossiriand.