FANDOM

Osgiliath (sin. Cytadela gwiazd) – miasto nad Wielką Rzeką Anduiną, pierwsza stolica Gondoru, wzniesiona przez Elendila i jego synów, Isildura oraz Anáriona, w 3320 roku Drugiej Ery.

Opis Edytuj

Osgiliath było pierwotnie największym i najwspanialszym miastem Gondoru. Przechowywano tu najważniejszy z palantírów, zwany Kryształem Osgiliath. Znajdowała się tu królewska rezydencja, a do portów zawijały statki.

Najbardziej znanymi miejscami miasta był Wielki Most na Anduinie, na którym była postawiona Kopuła Gwiazd. Istniał tu też Dom Królewski wraz z ogrodami. W Wielkim Hallu (może tożsamym z Kopułą Gwiazd) stały dwa trony, pomimo tego że te główne stały osobno w Minas Ithil i Minas Anor.

Historia Edytuj

Miasto zostało założone przez braci Anáriona i Isildura pod koniec Drugiej Ery. 100 lat później Anárionowi udało się w 3429 DE obronić Osgiliath przed Sauronem i odtąd miasto przez wiele wieków rozwijało się w pokoju.

Od V wieku TE Osgiliath pełniło ważną rolę, od kiedy król Ostoher traktował Minas Anor jako letnią rezydencję. W Domu Królewskim w Osgiliath ok IX w. TE mieszkała królowa Beruthiel. W tym czasie w ogrodach stały posępne rzeźby.

Miasto stało się ostatnim bastionem króla Eldacara podczas Waśni Rodzinnej i po 5 latach oblężenia zostało zdobyte. W czasie walk odniosło znaczne zniszczenia, a wielu mieszkańców poniosło śmierć. Był to moment przełomowy dla Osgiliath. Potem nigdy już nie odzyskało dawnej świetności, w czasie tej wojny został niemalże zrównany z ziemią, zniszczona została Kopuła Gwiazd, w której przechowywano największy z palantírów, wtedy kryształ Osgiliath przepadł w wodach rzeki Anduiny, zostały również zniszczone wszystkie zabytki kulturowe i biblioteki, które pamiętały jeszcze czasy Númenoru.

Kolejny cios nadszedł w roku 1636 Trzeciej Ery, gdy ludność została zdziesiątkowana przez Wielki Mór. Opuszczone miasto w 1640 roku utraciło status stolicy, a król Tarondor przeniósł się do Minas Anor.

Minas
Anor (sin. Wieża Słońca) → Tirith (sin. Wieża Czat)
Ithil (sin. Księżycowa Wieża) → Morgul (sin. Wieża Złych Czarów)
Malloth

W 2475 roku Trzeciej Ery roku Osgiliath zostało zajęte przez orków z Mordoru, którzy zniszczyli ostatni most, a następnie odbite przez Boromira, syna namiestnika Denethora II. W czasie tych walk miasto całkowicie opustoszało, stając się jedynie bastionem wojskowym, strzegącym przeprawy przez Anduinę.

Pod koniec III tysiąclecia Trzeciej Ery orkowie Saurona zajęli wschodnią część miasta, jednak na początku rządów Denethora II zostali stamtąd wyparci, a żołnierze Gondoru odbudowali most, by móc przerzucać swoje siły na drugi brzeg rzeki.

Nazgul w Osgiliath

Spotkanie Froda i Nazgula w Osgiliath – klatka z filmu Władca Pierścieni: Dwie wieże

Osgiliath stało się celem pierwszego ataku Saurona w czasie Wojny o Pierścień. 20 czerwca 3018 roku armia Czarnoksiężnika z Angmaru zaatakowała i całkowicie rozbiła siły Gondoru. Ostatecznie zajęła prawobrzeżną część miasta. Dzięki temu Nazgûle mogli wyruszyć na poszukiwania Jedynego Pierścienia.

Po klęsce Saurona Osgiliath zostało odzyskane przez Gondor. Odbudowano je, jednak nigdy nie odzyskało dawnej świetności, a stolicą państwa pozostało Minas Tirith.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki